ورود و ثبت نام
وبلاگ
هر کارشناس خودرو جهت انجام هر چه دقیق‌تر خدمات کارشناسی رنگ، بدنه و فنی خودرو نیازمند تجهیزات و ابزار مخصوص می باشد.
در این مقاله میخواهیم شما را با ابزار و تجهیزاتی که یک کارشناس خودرو برای تشخیص فنی و موتوری خودرو نیاز دارد به شما معرفی کنیم.
حتما دیده‌اید که هنگامی که گوشی همراهتان خراب می‌شود، تعمیرکار گوشی را به سیستم وصل کرده و بدین طریق متوجه ایرادات موجود می شود. دستگاه دیاگ نیز کارکرد مشابه سیستم رایانه در عیب‌یابی فنی خودرو را دارد. شمار قابل‌توجهی از اطلاعات فنی خودرو در قالب کدهای مخصوص هر بخش در حافظه‌یECU (کامپیوتر مرکزی خودرو) ذخیره شده است. هنگامی که دستگاه دیاگ را به آن وصل می‌کنیم، دستگاه کدها را پردازش کرده و در صورت وجود خطا در کدها، آن را بررسی و ایرادات موجود در هر قسمت خودرو را نمایش می‌دهد. از طریق دستگاه دیاگ می‌توان به بررسی عملکرد سنسورها، گیربکس اتومات، برق خودرو و… پرداخت.
طریقه‌ی اتصال دستگاه
این دستگاه از طریق یک سوکت مخصوص در جعبه فیوز خودرو به حافظه ECU وصل می‌شود. البته بسته به نوع آن نحوه این اتصال کمی متفاوت است.
انواع دستگاه های دیاگ
 دستگاه‌های دیاگ به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:
دستگاه آسان‌دیاگ معمولا به جهت برخورداری از قیمت پایین‌تر، متقاضیان بیشتری دارد؛ ولی برای یک کارشناس خودرو هیچ یک ارجحیت خاصی بر دیگری ندارد.
جالب است بدانید دستگاه دیاگ قابل ارتقا است و با نصب برنامه‌های جانبی می‌توان بسته به نیاز شخصی کارهای دیگری از جمله ریمپ و تیونینگ خودرو را با آن انجام داد.
گوشی های مکانیکی یا عیب یاب در بررسی و تشخیص مشکلات فنی، “تشخیص محل صدای اضافه در موتور خودرو” نقش مهمی دارد.
حتما برایتان پیش آمده که گاهی، هنگام رانندگی صداهای عجیب و غریبی به گوشتان خورده باشد، احتمالا لحظاتی بعد کاپوت را بالا زده‌اید و با خود فکر می‌کنید یعنی مشکل از کجاست؟ بنابراین می‌توان صداهای غیرمعمول را نشانه‌های اولیه‌ی ظهور مشکلات فنی در بخش‌های مختلف خودرو دانست.
این صداها همیشه در حالت عادی قابل تشخیص نیستند و اغلب وقتی به این مرحله می‌رسند که کار از کار گذشته باشد.
در کارشناسی فنی، برای تشخیص صداهای غیرمعمول موتور و سایر اجزای فنی ماشین که در حالت عادی شنیده نمی‌شوند، برای پیدا کردن منشا صدا، از گوشی عیب‌یاب استفاده می‌کنیم. تقریبا می‌توان آن را از نظر کاربرد، به گوشی پزشکی تشبیه کرد.
تخمین کیلومتر واقعی خودرو، یکی از مباحث مهم در کارشناسی خودرو است. یکی از کارهایی که کارشناس باید برای تشخیص کیلومتر انجام دهد، بررسی درصد لاستیک‌های خودرو است؛
برای بررسی میزان استفاده شده از لاستیک خودرو از آج سنج (دستگاه کولیس) استفاده می شود.
کولیس وسیله‌ای است که برای اندازه‌گیری ضخامت و عمق سطوح اجسام بسیار ریز استفاده می‌شود.
در کارشناسی خودرو از کولیس لاستیک برای اندازه‌گیری آج لاستیک‌ها استفاده می‌شود.






آزمون خودرو مرجع تخصصی آموزش کارشناسی رنگ و بدنه خودرو ، دیتیلینگ خودرو شامل واکس و پولیش و سرامیک خودرو ،دارای مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور. به همراه کار آموزی رایگان و نامحدود است .
بلاگ
حساب کاربری من
استعلام مدارک
تست بینایی رنگ
ورود


source

توسط khodrocamp