همه چیز از همه جا برای ماشین شما
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
رتبه بندی روغن موتور برحسب API، بیشتر به مسئله کیفی و ساختاری آن ها می پردازد و در این رتبه بندی، ویسکوزیته روغن هیچ نقشی ندارد.
API یا مؤسسه نفت آمریکا (American Petroleum Institute) در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد تا بتواند بر روی کیفیت و درجه بندی فرآورده های نفتی نظیر، روغن، سوخت و… نظارت کند و با رتبه بندی هر کدام از آن ها از نظر کیفیت و نوع کاربرد، خریدار را از نسبت به فرآورده ای که با آن سر و کار دارد آگاه کند. برای مثال، در بحث روغن موتور، API بدون این که ویسکوزیته روغن را ملاک قرار دهد، مشخص می کند که کدام روغن دارای کیفیت بهتری است و چه زمانی طراحی شده یا به عبارتی دیگر استانداردهای آن جدید است یا قدیمی.
استانداردهایی که API برای روغن موتورها در نظر می گیرد در هر دوره زمانی متفاوت بوده است، به این ترتیب، برای مثال روغن موتورهای دهه ۷۰ میلادی با روغن موتورهای دهه ۹۰ میلادی از نظر ساختار و کیفیت متفاوت اند و هر کدام از آن ها پسوندها مربوط به خود را دارند که شخص با دیدن آن ها می تواند متوجه شود که روغن مورد نظر با استاندارد قدیمی ساخته شده یا بروز است.
از مهم ترین دلایل تغییر در پارامترهای مدنظر API برای روغن ها این بود که موتور خودروها رفته رفته به دلیل کاهش مصرف سوخت، کاهش میزان آلایندگی و کوچک تر شدن از نظر حجم (Downsizing)، پیشرفته تر، پیچیده تر و حساس تر می شدند، از این رو، به روغن های باکیفیت بیش تری نیاز داشتند تا از پس روغن کاری اجزای موتور به خوبی برآیند. از این رو، ساختار شیمیایی آن ها می بایست به مرور پیشرفته تر می شد و این امر فقط با اجبارها و قوانین API صورت می گرفت.
در درجه اول از دو حرف S و C برای نشان دادن این که روغن مورد نظر برای خودروهای بنزینی است یا دیزلی استفاده می شود. حرف S از اول عبارت Spark Ignition یا اشتعال جرقه گرفته شده و برای موتورهای بنزینی است، از طرفی، حرف C نیز از ابتدای Compression Ignition بهدست آمده و اگر بر روی بسته بندی روغنی نوشته شده باشد، نشان می دهد که روغن مورد نظر برای موتورهای دیزلی قابل استفاده است.
همان طور که گفته شد، اولین حرف برای معرفی تکنولوژی روغن مورد نظر S است، اما جدا از آن، شاهد یک حرف لاتین دیگر نیز هستیم که اگر آن حرف A باشد (SA) یعنی آن روغن بسیار قدیمی است و تکنولوژی ساخت آن برمی گردد به قبل از سال ۱۹۳۰. به مرور در دوره های زمانی مختلف حروف های B، C، D تا P در کنار حرف S قرار گرفتند که در حال حاضر و از سال ۲۰۲۰، درجه SP برای روغن موتورها تعریف شده است که البته هنوز چندان شاهد فراگیری آن در دنیا نیستیم. در نتیجه، هنگام خرید روغن موتور در ایران نیاز نیست حتماً خود را برای خرید سری SP به آب و آتش بزنید، زیرا تکنولوژی موتور خودروهای موجود در ایران نسبتاً قدیمی است و روغن های SN و SN پلاس و استانداردهای پایین تر هم برای موتورها جوابگو هستند.
API روغن موتورهای دیزلی نیز بسیار شبیه به رتبه بندی روغن موتورهای بنزینی است، با این تفاوت که، حرف اول C است و در ادامه آن بقیه حروف های لاتین می آیند که نشان دهنده تکنولوژی ساخت روغن و دههایست که طراحی و فرآوری شده است.
از آن جایی که، طراحی موتور بیش تر خودروهای موجود در ایران به قبل از سال ۲۰۲۰ (سال معرفی استاندارد SP) برمی گردد، بنابراین شاهد روغن موتورهایی با API های SG تا SN هستیم که در میان آن ها SG قدیمی ترین تکنولوژی ساخت و SN بهروزترین است. البته در این میان، روغن سوپر رانا با درجه SP هم موجود است که فقط مناسب موتورهای توربوست.
از آن جایی که، طراحی موتور خودروهای مختلف در سال های متفاوتی انجام شده است، باید ابتدا به دفترچه راهنمای (User Manual) خودروی خود مراجعه کنید تا ببینید چه روغنی و با کدام API برای موتور خودروی شما پیشنهاد شده است و با توجه به آن نسبت به خرید روغن موتور اقدام کنید.
استانداردهایی که API برای روغن موتورها در نظر می گیرد در هر دوره زمانی متفاوت بوده، به این ترتیب، روغن موتورهای دهه ۷۰ میلادی با روغن های دهه ۹۰ از نظر ساختار و کیفیت متفاوت اند و هر کدام از آن ها پسوندها مربوط به خود را دارند.
از آن جایی که طراحی موتور بیش تر خودروهای موجود در ایران به قبل از سال ۲۰۲۰ برمی گردد، بنابراین شاهد روغن موتورهایی با APIهای SG تا SN هستیم که در میان آن ها، SG قدیمی ترین و SN بهروزترین است. البته در این میان، روغن سوپر رانا با درجه SP هم موجود است که فقط مناسب موتورهای توربوست.
از آن جایی که، طراحی موتور خودروهای مختلف در سال های متفاوتی انجام شده است، باید ابتدا به دفترچه راهنمای (User Manual) خودروی خود مراجعه کنید تا ببینید چه روغنی و با کدام API برای موتور خودروی شما پیشنهاد شده است و با توجه به آن نسبت به خرید روغن موتور اقدام کنید.
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
source
تولید محتوا
سئو سایت
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.
source
همه چیز از همه جا برای ماشین شما
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.