همه چیز از همه جا برای ماشین شما
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
یکی از بدترین سوانح ایمن خودرویی، روغن ریزی موتور محسوب میشود اما چگونه میتوان از این عرضه فنی جلوگیری یا درصورت پیشآمد، آن را رفع کرد؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
اگر مالک یک خودرو باشید، حتما با قطرههای روغن که از زیر بدنه خودرو شما نشت کرده و روی زمین ریخته شدهاند روبهرو شدهاید. این اتفاق نسبتا شایع در خودروها میتواند دلایل گوناگونی داشته باشد ولی خوشبختانه برای رفع آن، راهحلاهی مشخصی وجود دارد.
روغن گاه نقش خنککننده را ایفا میکند اما پایهایترین و اصلیترین نقش روغن در سیستمهای مکانیکی مانند یک خودرو، روانکاری به شمار میرود. اجزایی چون پیستونها، چرخدندهها، سوپاپها، میل بادامک و… همهوهمه برای عملکرد روان و عدم خوردگی به روغن نیاز دارند؛ درست مانند مایع میانمفصلی که فضای بین مفاصل را پر میکند.
روغنریزی یکی از نشانههای جدی مشکل در خودرو به شمار میرود و نباید از آن سرسری پذر کرد. سوختن موتور، چسبیدن پیستون به سیلندر، خرابی یاتاقانها، خرابی میللنگ، خرابی سوپاپها و… میتواند بخشی از عواقب این مشکلات مربوط به نشت روغن در بخشهای گوناگون باشد. شما برای رفع عرضههای روغنی نیاز به دلایل بیشتری نخواهید داشت چراکه چند مورد نامبرده برای ایجاد دردسر درازمدت و هزینههای زیاد برایتان کافی خواهد بود.
قاعدتا روغنریزی نشانه مبرهم برای یک مشکل فنی است که باید هرچه سریعتر رفع شود. علتهای گوناگونی میتوانند باعث روغنریزی خودرو شوند. از این میان میتوان به مشکل در بخش موتور، مشکل در محفظه روغن ترمز، مشکل روغن هیدرولیک، خرابی کاسه گیربکس، سوراخ شدن کارتل، خرابی واشر آببندی کارتل، نقش و خرابی پلوس اشاره کرد.
یکی از شایعترین انواع روغنریزی به موتور خودرو مربوط میشود. سادهترین راه برای تشخیص محل نشت روغن، دنبالکردن رد آن به نقطه ریزش و نشت آن است. درصورتی که نشت از زیر موتور باشد میتواند ناشی از خرابی فیلتر روغن، واشر سرسیلندر، پیچ کارتل، واشر کارتل، پمپ بنزین مکانیکی، کاسه نمد و… باشد.
در خودروی پژو ۲۰۶ نشت روغن از پایه نصب فیلتر و پوسته فیلتر روغن یک دلیل شایع محسوب میشود. در موتورهای XU7 که در پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند به کاررفته، روغنریزی در سوپاپ و واشر آن بههمراه کاسه نمد عقب موتور بیشتر اتفاق میافتد. در پراید هم نشت روغن از کاسه نمد عقب میللنگ و لاسیتکهای هلالی کارتل شایعتر هستند.
روغن هیدرولیک رقیقتر از روغن نسبتا قهوهای موتور است و بوی تند و رنگی مرکب از قهوهای و زرد دارد. این نشت میتواند ناشی از نقص در بخشهایی نظیر مخزن هیدرولیک، فشنگ هیدرولیک، شلنگ هیدرولیک و پینیون فرمان خودرو باشد. در راه رسیدن به مخزن هیدرولیک بخشهای دیگری هم وجود دارند که میتوانند به مشکل نشت روغن دچار شوند اما احتمال نشتی هیدرولیک در کاسه نمد و فشنگ کنترل فشار روغن آن بیشتر است.
خوشبختانه این نوع روغنریزی چندان رایج نیست و بهراحتی و با سرویسهای دورهای خودرو میتوان از آن پیشگیری کرده و درصورت لزوم، آن را رفع کرد.
روغن ترمز از نظر غلظت نسبتبه دو روغن یادشده رقیقتر و شفافتر است. نشت این روغن مشکلی خطرناک محسوب میشود و در کوتاهترین زمان ممکن باید رفع گردد. مشکلات مربوط به پمپ ترمز، روغنریزی مخزن سیلندرهای ترمز چرخ عقب (که در خودروهایی چون سمند، ۴۰۵ و پارس رایحتر است) و هرز رفتن واشر بین اتصالات ترمز میتوانند سرمنشا روغنریزی از این بخش باشند.
روغن گیربکس یا جعبهدنده درحالت عادی سرخرنگ است اما با پایان یافتن عمر مفید آن به رنگ قهوهای متمایل میشود. تشخیص این روغن از روی بو نیز ممگن است چون بویی شبیه به نفت دارد. وجود ترک یا سوراخ در پوسته جعبهدنده، خرابی فشنگی دنده عقب، نقص نطقه اتصال پوسته جعبهدنده یا کلاچ، خرابی کاسه نمد و میله تعویض دنده، تعویض نامنظم و دیرتر از موعود روغن گیربکس و پاره شدم واشرهای سفتکننده از جمله مشکلاتی هستند که میتوانند دلیل روغنریزی این بخش باشند.
برای شناسایی این نوع روغنریزی باید رد روغن جایی میان موتور و تا میانه خودرو باشد؛ هرچند باز هم تصمیمگیری نهایی و تشخیص علت اصلی نشت روغن، کار متخصصی خواهد بود که بهصورت حضوری آن را بررسی میکند.
پیشنهاد میشود برای حفظ سلامت خودرو و دوری از رسیدن به فشار حداکثری روی اجزای درحال تماس، خودرو بهصورت منظم سرویس شود. روغن موتور، ترمز و گیربکس باید در زمان مناسب تعویض شوند. هرچند که زمان تعویض این روغنها چندان روتین نیست اما بهعنوان مالک خودرو و برای حفظ سلامت وسیلهنقلیهتان، باید به آنها توجه ویژه داشته باشید.
اگر روغنریزی سطحی باشد، خودتان هم توانایی رفع آن را خواهید داشت. برای نمونه اگر بدانید که منشا روغن از کارتل سوراخشده باشد، میتوانید کارتل را با چسبهای بسیاری قوی ترمیم کنید؛ یا اگر پیچ کارتل بد بسته شده باشد، میتوان آن را باز کرده و به تراشکاری برد یا اصلا آن را تعویض کرد. اگر واشر دور آن خورده شده باشد میتوان با خریداری یک واشر این مشکل را برطرف کرد. در نهایت اگر تخصصی در این حوزه ندارید، توصیه میشود که ابتدا به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.
فشار زیاد به موتور خودرو میتواند باعث از بین بردن واشرهای نگهدارنده شده و آنها را بسوزاند. نتیجه نقص واشر هم نشت روغن میتواند باشد. باز هم تذکر میدهیم که اگر تخصصی در حوزه مکانیکی خودرو ندارید از بازکردن یا تعویض روغن بهصورت خودآموز خودداری کرده و به متخصص مراجعه کنید. درکل و همانگونه که در ابتدای مطلب هم بیان شد، روغنریزی امری شایع در خودروها به شمار میرود و با بررسی درست میتوان آن را بهراحتی رفع کرد.
هر کدام از روغنهای موتور، گیربکس و… زمانی معین بهعنوان عمر مفید دارند. با این همه، روغنهای گوناگون، کیفیت متفاوتی دارند. عمر مفید هر روغن را بهتر است از خریدار آن یا متخصص مکانیک بپرسید اما بهطور معمول، حد ۵۰ هزار کیلومتر برایشان تعیین میگردد.
در نهایت حتما به سرویسهای دورهای، منشا نشت روغن پیش از حرکت دادن خودروی دارای نشتی، کمک گرفتن از یک متخصص و سواری مطمئن و کمفشار اطمینان حاصل کنید. به این صورت نه تنها فشار به اجزای در ارتباط با روغن خودرو کم میشود بلکه عمر کلی خودرو افزایش پیدا خواهد کرد و میتوانید برای مدت بیشتری، آسودهخاطر رانندگی کنید. اگر شما هم تجربه یا راهکار مفیدی درباره نشت روغن دارید، آن را ازطریق بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان پدال در میان بگذارید.
net
یکی از بدترین اتفاقات ماشین ایرانی (۴۰۵ )روغن ریزی هست حتی تعمیرگاه هم می برند باز روغن می ریزه از زیر ماشین و درست نمیشه
ممد ژانگولر
یکی از فواید خودروهای بنزینی همین روغن ریزیشه . یعنی ماشینی درون سوزی که روغن ریزی نداشته باشه ماشین نیست که . مرگ بر خودروهای برقی سوسولی . لایک فراوان یادتون نره
Python
یادمون نبود باطری های ماشینای برقی خراب نمیشن
خراب هم بشن قیمتشون در حد یه قوطی حلبی روغنه👍
محمد
یکی از علتهای نشت روغن از پیچ کارتر یا پیچ تخلیه گیربکس به خاطر تعویض نکردن واشر مسی آببندی و استفاده مجدد از واشر قدیمی هست.مس فلز نرمی محسوب میشه و معمولا بین ۲ تا فلز سخت برای آببندی استفاده میشه.حتی در موتورهای دیزل بین محل اتصال توربو شارژ و مسیر تخلیه دود از واشر مسی جهت گاز بندی و تحمل حرارت بالا استفاده میشه.در مورد واشر پیچ کارتر وقتی یک بار این واشر به خاطر سفت کردن پیچ له میشه و تغییر شکل میده در تعویض روغن بعدی باید واشر مسی یاآلومینیومی تعویض بشه.بعضی از دوستان هم میان دور رزوه های پیچ نوار تفلون یا نخ استفاده میکنند که این هم کار غیر اصولی هست.به خاطر اینکه ممکنه هنگام سفت کردن پیچ رزوه های پیچ کنده بشن و پیچ هرز بشه.بهترین روش استفاده از واشر مسی و سفت کردن پیچ کارتر به مقدار گشتاور مشخص با آچار ترک متر هست.علت دیگه روغن ریزی تو خودرو های داخلی معمولا از آببندی در اومدن محل وتصال کارتر و بلوکه سیلندر هست که بیشتر به خاطر حرارت زیاد و حلالیت روغن هست.البته دلیل اصلیش کیفیت پایین چسب آببندی هستش.ممنون از این که تا انتها این متن رو خوندید.سعی کردم نا جایی که میشد مختصر و مفید باشه.موفق باشید.
فريد
ماشین ما داره روغن میده از زیرش دو هفتس هر جایی میبرم هر کی از یه چیزی ایراد میگیره 😂
قدرت تشخیص ١٠٠٠
نوید
قاعدتا روغنریزی نشانه مبرهم برای یک مشکل فنی است که باید هرچه سریعتر رفع شود….
مبرهن
ممنون بابت قسمت آموزش پدال
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
زومیت ♦ زومجی ♦ کجارو
زومیت ♦ زومجی ♦ کجارو
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
افتخار میکنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
source
سئو سایت
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.
source
همه چیز از همه جا برای ماشین شما
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.