همه چیز از همه جا برای ماشین شما
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
ساینا و کوییک جزو پر متقاضیترین خودروهای سایپا در بازار هستند و میخواهیم مقایسه مفصلی بین این دو خودرو داشته باشیم تا ببینیم کدامیک بیشتر مناسب خریداران خواهد بود پس همراه ما باشید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
پراید یکی از قدیمیترین و البته پرفروشترین خودروهای سایپا در بازار بود که اگرچه همواره به دلیل کیفیت و ایمنی بسیار پایین موردانتقاد قرار میگرفت اما همچنان با تمام قدرت در خط تولید قرار داشت. سایپا اما در سال ۸۹ به فکر رونمایی از خودروی جدید تیبا افتاد. این خودرو که در ابتدا نام مینیاتور را بر پیشانی داشت در حقیقت نسخهای ارتقا یافته از پراید به شمار میرفت.
تیبا بهعنوان نخستین خودروی بهاصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالیکه پروژهٔ ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعفهایش، به دلیل قیمت مناسب و تواناییهایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و بهسرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب میشود که روی پلتفرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً بهعنوان پایهای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل ساینا و کوییک مورداستفاده قرار گرفت. ساینا و کوییک را میتوان نسخه فیس لیفت و ارتقا یافته از تیبا دانست چراکه هر دو خودرو از پلتفرم و قوای محرکه تیبا استفاده میکنند. در واقع ساینا بر پایه تیبا صندوقدار و کوییک بر اساس تیبا هاچبک یا همان تیبا ۲ شکل گرفته است. از آنجایی که تولید تیبا و تیبا ۲ متوقف شده است بنابراین خریداران میبایست از بین ساینا یا کوییک انتخاب خود را انجام دهند و ما نیز میخواهیم این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.
سایپا در سال ۹۵ اقدام به معرفی کوییک کرد، خودرویی به اصطلاح کراس هاچبک که با اندکی افزایش ارتفاع از سطح زمین و طراحی متفاوتتر نسبت به تیبا تولید میشد. اگرچه کوییک از نظر قوای محرکه و پلتفرم تفاوتی با تیبا ندارد اما طراحی آن به دلیل استفاده از چراغها، سپر، روف راک و برخی موارد دیگر جذابتر به نظر میرسد. ساینا نیز بر پایه تیبا صندوقدار شکل گرفته هرچند طراحی سادهتری نسبت به کوییک دارد و این موضوع به ویژه در فرم سپر جلو و چراغهای عقب دیده میشود.
همچنین بخوانید: بررسی ویدئویی کوییک اتوماتیک: بررسی کامل، مشخصات، قیمت، رقبا
همانطور که گفته شد ساینا و کوییک در اصل دو خودروی یکسان هستند که یکی از صندوقعقب برخوردار بوده ولی دیگری نمونهای هاچبک با ارتفاع بیشتر از سطح زمین است. از همین نوع شکل بدنه میتوان به هدف متفاوت خریداران آنها پی برد. از آنجایی که خریداران ساینا اکثراً خانوادهها هستند به همین خاطر سایپا طراحی سادهتری را برای آن در نظر گرفته است و این موضوع در شکل سپر جلو، ورودیهای زیر سپر و چراغهای عقب خودش را نشان میدهد؛ اما در طرف دیگر کوییک به عنوان خودرویی هاچبک و جوانپسند از برخی ویژگیهای اسپرت تر همچون چراغهای جلوی تیره، سپر متفاوت، روف راک و فلاپ عقب سود میبرد. اگر بخواهیم درباره طراحی هر دو خودرو صحبت کنیم باید گفت اگرچه طراحی ساینا و کوییک نسبت به تیبا پیشرفت داشتهاند اما در مقایسه با خودروهای روز دنیا حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
طراحی داخلی هر دو خودرو نیز اگرچه بهتر از تیبا به نظر میرسد اما استفاده از پلاستیکهای خشک و بیکیفیت باعث میشود حس خوشایندی به خریدار منتقل نشود. شایان ذکر است کابین هر دو خودرو مشابه یکدیگر بوده هرچند در نسخههای موسوم به ساینا S و کوییک S برخی تفاوتها همچون غربیلک فرمان و پشت آمپرهای جدید وجود دارد. از نظر تجهیزات نیز با سادهترین موارد روبرو هستیم که میتوانید در جدول زیر آنها را مشاهده کنید.
یکی دیگر از وجوه اشتراک هر دو خودرو با تیبا پیشرانه آنهاست. در بطن ساینا و کوییک پیشرانه M15 قرار است که در واقع نسخه ارتقا یافته از پیشرانه پراید است. این پیشرانه با حجم دقیق ۱۵۰۳ سیسی قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتون متر را تولید میکند و یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز نیروی تولیدی را به چرخ های جلو میرساند. البته نسخه اتوماتیک کوییک نیز با گیربکس CVT تولید شده است اما تمرکز ما در مقایسه ساینا و کوییک روی نسخههای دستی آنهاست. در جدول زیر میتوانیم مشخصات قوای محرکه دو خودرو را مشاهده کنیم.
از آنجایی که هر دو خودرو بر اساس یک پلتفرم شکل گرفتهاند و وجوه اشتراک زیادی دارند بنابراین در بخش سواری نیز تفاوت خاصی بین آنها وجود نخواهد داشت. اولین نکتهای که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد صدای زیاد پیشرانه در کابین است که واقعاً آزاردهنده خواهد بود. اگرچه شتاب گیری ساینا و کوییک در دندههای سنگین و در مسیرهای شهری خوب است اما در سربالاییها و با حضور تمام سرنشینان شاهد واماندگی پیشرانه و نیاز به دندههای معکوس خواهید بود. سیستم تعلیق نسبت به خودرویی همچون ۲۰۶ نرمتر بوده و مناسب رانندگی شهری به نظر میرسد. در کل نباید انتظار سواری خاصی را از این دو خودرو داشته باشید و میبایست در جادهها و مسیرهای پر پیچ و خم رعایت حال پایداری و سیستم تعلیق ساینا و کوییک را بکنید چراکه هندلینگ آنها تعریفی ندارد.
با افزایش قیمت ارز، کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان و عدم دسترسی خریداران به خرید بیواسطه و راحت شاهد افزایش شدید قیمت خودروها بودهایم و ساینا و کوییک نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در جدول زیر قیمت مدلهای گوناگون دو خودروی موردبحث ذکر شدهاند.
با توجه به بازه قیمتی دو خودروی ساینا و کوییک میتوان گفت رقیب مستقیم صفرکیلومتری در بازار برای آنها وجود ندارد و به همین خاطر اگر به دنبال خودرویی سدان و خانوادگی با محدوده قیمتی ساینا باشید میبایست گزینههایی همچون رانا، سمند، ۴۰۵، پارس و… را در نظر بگیرید که اگرچه از نظر پیشرانه، طراحی و فضای کابین و بار بهتر هستند اما با توجه به کارکرده بودن، استهلاک بالاتری خواهند داشت و در درازمدت هزینههای نگهداری بیشتری را به مالکان تحمیل خواهند کرد. برای کوییک نیز میتوان رقبایی همچون پژو ۲۰۶ و ام وی ام ۳۱۵ را نام برد که بازهم نسخه صفرکیلومتر آنها قیمت بسیار بالاتری دارد و میبایست مدلهای کارکرده را انتخاب کرد که هزینههای نگهداری و استهلاک بالاتری دارند هرچند از نظر طراحی، کیفیت و برخی موارد دیگر در مرتبه بالاتری نسبت به کوییک قرار میگیرند.
هر دو خودرو بازار فروش مشابهی دارند و خریداران جوان به خاطر شکل بدنه هاچبک کوییک به دنبال این خودرو خواهند بود درحالیکه بیشتر خانوادهها که فضای بار بیشتری میخواهند ساینا را انتخاب خواهند کرد. شایان ذکر است این دو خودرو جزو ارزانترینهای بازار خودروی کشور هستند و طبیعتاً در نسخههای کارکرده طرفداران فراوانی دارند.
دو خودروی موردبحث از آنجایی که بر پایه تیبا و پراید شکل گرفتهاند بنابراین وزن بالایی ندارند. بر اساس آنچه خود سایپا اعلام کرده است وزن ساینا بسته به مدل انتخابی بین ۱۰۵۰ تا ۱۱۴۰ کیلوگرم است درحالیکه وزن کوییک نیز به ۱۰۶۵ کیلوگرم میرسد.
هر دو خودروی یاد شده با توجه به استانداردهای روز دنیا حرفی برای گفتن نخواهند داشت اما مصرفکننده داخلی به ناچار میبایست بین ساینا و کوییک صفرکیلومتر یا محصولات کارکرده ایرانخودرو و دیگر برندها یکی را انتخاب کند. اگر اولویت شما خودرویی خانوادگی و صفرکیلومتر با هزینههای نگهداری و قیمت قطعات یدکی کمتر باشد ساینا انتخاب بهتری خواهد بود. اگر هم به دنبال طراحی جذابتر و اسپرت تر هستید و البته نمیخواهید سراغ نمونههای کارکرده خودروهایی همچون ۲۰۶ بروید کوییک خودروی مناسب شماست.
زیزیگولو
موتور و گیربکس و داشبورد و همه چیزشون یکی هستش و فقط ساینا صندوق داره و کوییک هاچ بکه
Python
طراحی عقبشون هم یکم متفاوته
توی این رده کیاپگاس رو داریم که ماشین به نسبت بهتری از ساینا وکوییک هست ولی ۱۰۰میلیون گرون تره ودر کشور ما موجود نیست
اما کلا بد نیستن به عنوان یه ماشین جمع وجور شهری
زیزیگولو
Python از نظر من کیا پگاس به هیچ وجه با ساینا و کوییک قابل مقایسه نیستش
Daruosh
مقایسه دو سوپر کار قرن
برترین خودرو های تاریخ
❤️🔥❤️🔥🤦♂️🤦♂️
نویدی
مقایسه پارس tu5 و ۴۰۵ tu5 هم خیلی جالب میشه😂
حدود ۱۰۰ میلیون تومن اختلاف قیمت بخاطر تفاوت چراغ جلو و عقب.
مردیم از خوشی
سایت به شدت اختلال داره بهتره تو یه پست جدا یه توضیحی داده بشه توسط مدیران سایت
برا من لایک و دیسلایک هم نمایش داده نمیشه
این اختلال مربوط به حمله سایبری به زومیت هست ؟
Wanted
ایمنی !!!!!!!!!!!
خدایی قدیما روغن ۱۶ کیلویی خروس نشان بود
ایمنیش از این آشغالا بیشتر بود
خط ترمز از نود متر بیشتره
تعادل در حد یه معتاد خمار
جلوبندی چوب کبریت
راحتی خودرو مثل اینه که هر بیست دقیقه کشتی بگیری
خسته شی
و……….
Genius
همون پراید نیستن انصافا؛ساینا صندوقدار و کوئیک هاچبکه دقیق مثل تیبا و تیبا۲ هیچ اختلاف فنی بزرگی ندارن.مردم انقد پشت سرشون بد میگن چون از انحصار و گرانی خستن وگرنه اقلا بیس بیس و پنج درصد از همه نظر سرتر پرایدن قیمتشون هم همونقدر اختلاف داره ولی مغضوبن چون مردم خسته شدن!
سام
از لحاظ مصرف سوخت و کم هزینه بودنِ رفت و آمد و یا حتی کار با ماشین مثل اسنپ و تپسی، ساینا S دوگانهسوز بصرفه تر از ساینا S بنزینی و خانواده ی کوییک هستش چون هزینه ی CNG نسبت به بنزین خیلی پایینتر هستش و موتور M15 هم کیفیت و دوام خوبی ارائه میده و کم هزینه ست و انصافا هم ساینا S در بخش بیرونی و داخلی طراحی بدی نداره و اصولا هم ماشین های سدان هندلینگ بهتری از هاچبک دارند.
توی بحث اتوماتیک بودن هم کوییک و ساینا S هر دو ارزونترین اتوماتیک های بازارن که باز انتخاب بدی نیستن و تنها انتخاب های موجودن.
در هر صورت کم هزینه ترین خودروی گاز سوز بازار همین ساینا S دوگانهسوز هست (که البته هنوز بازار نیومده و تو خط تولیده) و ارزونترین دنده اتومات هم ساینا و کوییک هستند که انتخاب بهتری از این ها موجود نیست.
مهردادکمال
هایپر کارهای سایپا
IMAN
لطفاً مقاله رو فیلم کنید بزارید یوتیوب مردم دنیا هم بتونم این عظمت را ببینند و را حت تر بینشون تصمیم بگیرن
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
افتخار میکنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
source
سئو سایت
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.
source
همه چیز از همه جا برای ماشین شما
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.