همه چیز از همه جا برای ماشین شما
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
اقدام سوا‌ل‌برانگیز  وزارت صمت در تصویب لایحه دو فوریتی برای آزادسازی واردات خودروی دست دوم، بی‌شباهت به شایعه‌ پراکنی و داستان‌سازی نیست.
آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نمی‌توان سخنان عجیب و گاه متناقض وزیر صمت در روزهای اخیر را بی‌ارتباط با ماجرای استیضاح او دانست. دو روز پیش در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲، طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شد. همان روز،  محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه به خبرنگاران گفت:
طی نامه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر استیضاح آقای فاطمی امین، پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده ۲۰۱ آئین‌نامه داخلی مجلس که با امضای ۴۰ تن از نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه شده بود، این طرح اعلام وصول می‌شود. مطابق با ماده ۲۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس، وزیر صمت حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی خواهد بود.
فاطمی امین
آبان سال ۱۴۰۱ نیز، وزیر صمت استیضاح شد اما  ۸۴ رای موافق ۱۸۲ رای مخالف، فاطمی امین را در در وزارتخانه ماندنی کرد. حالا چنانچه لابی‌گری‌ها برای تعویق یا لغو استیضاح جدید موفق نشوند؛ فاطمی امین باید در تاریخ ۱۰ اردیبهشت راهی بهارستان شود. ظاهرا استیضاح وزیر صمت برای بار دوم، ۱۷ (یا ۲۹) محور دارد اما حوزه خودرو مهم‌ترین کلیدواژه موافقان استیضاح او محسوب می‌شود.
احمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع مجلس، نگرش نمایندگان به فاطمی امین را منفی توصیف کرده و پیشنهاد داده است که وزیر صمت، طی روزهای آینده استعفا دهد یا توسط رئیس جمهور، برکنار شود. رسولی‌نژاد می‌گوید:
طبق پیش‌بینی‌‌ها، آقای فاطمی‌امین حداقل با ۱۶۰ امضا استیضاح خواهد شد که این عدد می‌تواند تا ۲۰۰ نفر هم افزایش پیدا کند. استیضاح ماه‌های گذشته ۴ محور داشت اما استیضاح فعلی داری ۲۹ محور است.
طی روزهای اخیر، سیل نامه‌ و توصیه از نهادهای مختلف به مجلس شورای اسلامی رسیده است تا شاید، ماجرای استیضاح معلق شود. از جامعه صنعتی لوازم خانگی گرفته تا اتاق اصناق و افرادی مثل رئیس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، برای جلوگیری از استیضاح وزیر صنعت، تلاش می‌کنند؛ اما آنچه باعث جذابیت این ماجرا  شده ، اقدامات خلق الساعه و ناگهانی فاطمی امین برای جلب رضایت نمایندگان مجلس است.
بهمن‌ها ۱۴۰۱ اخباری مبنی بر احتمال آزادسازی واردات خودروی دست دوم در رسانه‌های مختلف منتشر شد. این موضوع، آرزوی دیرینه و ظاهرا دست نیافتنی مردم ایران است که بدون شک، میلیون‌ها نفر را به خرید خودروی باکیفیت ارزان‌قیمت، امیدوار می‌کند؛ اما تحقق آن مساوی با کسادی بازار تولیدکنندگان داخلی، خصوصا سایپا و ایران خودرو به نظر می‌رسد.
واردات خودرو
اوایل بهمن ماه ۱۴۰۱، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با واردات خودروهای دست دوم  که عمر کمتر از ۵ سال داشته باشند موافقت کرد.  ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ سخنگوی وزارت صمت به خبرنگاران گفته بود که فعلا واردات خودرو‌های دست دوم از مناطق آزاد انجام می‌شود.
در نهایت، ماجرای واردات خودروی دست دوم، توسط هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، با هدف حمایت از “تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی” از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حذف شد. روابط عمومی مجمع، طی اطلاعیه به توضیح دلایل مخالفت با واردات خودروی دست دوم پرداخت که مهم‌ترین آن در بند سوم وجود داشت:
مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده که شامل انواع کشنده ها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری، در هیئت عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودروهای کارکرده«سواری» به دلیل مغایرت با بندهایی از سیاست های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیئت عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودروهای «سواری» از فهرست خودروهای کارکرده وارداتی، اصلاح نمود.
امروز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ سیدرضا فاطمی‌ امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت درباره بازار خودرو به خبرنگاران گفت:
راه‌حل سریع بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده است. بنابراین امروز دولت لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده را مصوب کرد.
فاطمی‌امین ابراز امیدواری می‌کند که مصوبه فوق در مجلس نیز به سرعت پیگیری شود؛ اما این مقام مسئول، ظاهرا ماجرای مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام را نادیده می‌گیرد. به بیان بهتر، می‌توان دو نتیجه کلی از تقلای وزیر برای واردات خودروی دست دوم گرفت. اول اینکه؛ فاطمی امین تلاش می‌کند تا نابسامانی بازار خودرو و افزایش قیمت افسار گسیخته در انواع مدل‌های مونتاژ داخل را به گردن دیگر نهادها بی‌اندازد و وزارت صمت را قربانی عدم همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام یا نمایندگان مجلس جلوه دهد. مورد دوم؛ خریدن زمان برای وزیر و جلوگیری از استیضاح تا زمان واردات خودروهای دست اول و تحویل آن‌ها به خریداران است تا شاید، نمایندگان مجلس از استیضاح، منصرف شوند.
شکس نیست که اوضاع بازار خودروی ایران، یکی از بدترین شرایط طی دهه‌های اخیر را تجربه می‌کند. حالا نه‌تنها قیمت‌ها به ۲ تا ۳ برابر یک سال پیش رسیده است؛ بلکه شرکت‌های مونتاژکار نیز قادر به عرضه متناسب با تقاضای مردم نیستند. حالا ماجرای واردات خودروهای دست دوم مطرح شده و البته نتیجه این قائله از قبل مشخص است.
پیام
حتما با ۵۰۰ تومن ماشین آلمانی و کره‌ای سوار میشید! دو دفعه! 😂😂😂😂😂
Python
باید خودرو های دست دومی که وارد میشن تعدادشون زیاد وتنوع شون کم باشه تا قطعاتشون به راحتی پیدا بشه
بهترین گزینه برای واردات خودروی دست دوم محصولات داچیا از جمله لوگان سیمبله
ومیشه به پژو۲۰۶هم فکر کرد.
ببینیم نمایندگان خانه ملت چه میکنن
Dan
منظورت ۲۰۸ بود؟
Haji
اسمت در خور تفکرات سمی که داری هست!!
SLR _ 722
بنظر من هم بهتره خودرو هایی رو وارد کنند که یک خدمات پس از فروش نسبی الان براشون هست مثل کره ای ها و تویوتا ها . بعدش که بازار عرضه و تقاضاش درست شد ماشین های نو وارد کنند . و صد البته یکبار هم مردم اولویت اولشون باشه بجای جیب مبارک بد نیست.
Mohammad77
بنظرم ۴۰۵‌ وارد کنیم از خارج بهتر باشه، کاش‌میشد سمندم وارد کرد‌ اما حیف…گنده چیزه خاورمیانه
امید
حداکثر عمر خود وی دست دوم می تونه پنج سال باشه پس داچیا لوگان و سیمبل که مثال آوردی در پایین ترین سال این قانون مربوط به ۲۰۱۸ هستند که با نسل فعلی ای که در ایران است،متفاوتند و درنتیجه از نظر قطعات هم با آنها فرق دارند.و نیز،پژو ۲۰۶ سالهاست که از رده خارج شده و بنظرم بجز ایران،در برزیل همچنان ساخته بشه البته به اسم پژو ۲۰۶ پلاس و به فرض چنین باشه،چه کسی برای وارد کردن پژو ۲۰۶ پلاس به برزیل می‌ره درحالی که می تونه خودروهای به مراتب بهتر و با قیمت مناسب تری را از همین کشورهای جنوب خلیج فارس وارد کنه!
bbma
سلام، ماشین روی آواتارت چه مدلیه؟
بهلول
نه عزیز
این دولت همه چیزای خوب رو تصویب میکنه ولی با یک نفر تو مجمع تشخیص هماهنگ شدن که وتو کنه
The story of good man & bad man
MehdiTurbo
اینا همش بازیه اگه قرار بود اپتیمای یک میلیاردی نو و سانتافه یک و نبم میلیاردی نو و سراتو ۷۰۰ تومنی نو سوار شید براشون کاری نداره نیازی به این طرح ها نیست از همین الان میتونن
داستان اینه دنبال این چیزا نیستند اینام فقط بازی نمایش برای سرگرم کردن مردم
یه نگاه کنین تو این ۸ ساله چند بار تا حالا از این اتفاقا طرح ها دلخوشیا شنیدین ده بار بیست بار پنجاه بار صدبار
چرا فک نمیکنین اینم همون صد و یکمیه همه این طرح ها و لخوشیا که هر چند وقت یبار مثل قارچ میزنه بیرون هر بار سر یه موضوعی
Safa
بله.. به نظر من هم این داستانها کلا همش فیلمه.. همش..
کلا سالهاست این سناریوی اوضاع از دستمون خارج شده به خاطر شرایط و به این دلیل و به اون دلیل و … شده سناریوی اصلی برای توجیه و فر دادن غارت ها و جیب بری ها و ..
مزدا
ببین چقد بدبخت و فلاک زده هستیم که وارداتی که بی شک به نفع مردم هست رو باور نمی‌کنیم.
چون سالیان سال هست ک دیگر به نفع ملت کار نمیکنن
حسین
اگر دولت تصویب کرده باشه مجلس رای نمیده و این قانون دود میشه میره هوا.
امین
هرکس بیاد ، همینه.ساختار مشکل داره
مردیم از خوشی
اخه اگه کره ای و ژاپنی دست دوم وارد بشه زیر یک میلیارد ، دیگه کی خودرو های اشغال داخلی را می‌خره؟
اگه وارد بشه که نمیشه به شکل محدود و دو برابر قیمت واقعی به مشتری فرو میشه
درسته این کار اگه درست انجام بشه به نفع مردم هست ولی باز هم ولی باز هم توهین به ملت حساب میشه
چقدر ما را بدبخت کردند که حالا برای اندکی ایجاد رفاه باید از تفاله بقیه کشور ها استفاده کنیم
Souls_Master
همه جای دنیا خودروی دست دو وارد میشه و مردمشون استفاده میکنن و تفاله هم نیستن وقتی ی ماشین خوب و تمیز دست دو میتونی سوار بشی که قیمت خوب داره خریدش کالا منطقی هست و این واردات خودروی دست دو در کانادا و روسیه طرفدار زیاد داره و اصلا چیز بدی نیست پس الکی ذهنیت اشتباه ایجاد نکنید که کسر شان هست و فلان و بیسار.
مردیم از خوشی
اون برا زمانی هست که مثلا مردم قدرت خرید ماشین نو را دارند ولی دولت برای رفاه بیش تر این کار را بکنه ولی ایران از بس بدبخت هستیم و پول نداریم و بخاطر شدت فقر در جامعه قراره این اتفاق بیفته
و این یه حقیقت هست که این کار توهین به ملتی هست که روی نفت ، گاز و مس خوابیدند !
خودمون را گول نزنیم حقیقت را ببنیم
من مخالف واردات دست دوم نیستم ولی این تحقیر هست که ما تحمیل شده
چرا ماشین نو به صورت کلان وارد نشه ؟ بعد از دو سال دست دومش هم تو بازار خودمون پیدا میشه !
محمد
چقدر مالیات و حق گمرک میگیرن ؟
امید
احتمالا همان مقداری که برای مدل های سفر در نظر گرفتن…
ahmadsmit
سلام، تشکر میکنم از آقای اشتری بابت این مطلبی که گذاشتند. واقعیت بیان کردند. هیچ کس به فکر مردم نیست. همش شو آفه و مسئولا یه مشت شو من هستند.
محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
سلامت باشید
Mani
اگر از ما ایرانیا باشه میریم لوگان ۲۰۰۵ وارد میکنیم
سبحان
یه جوری میگید افزایش قیمت افسار گسیخته
مثلاً انگار هیچی گرون نشده فقط خودرو گرون شده
ارزش ریال در طی چند ماه یک دوم شده
طبیعی هست خودرو گرون بشه قطعات خودرو یه قیمت جهانی داره با افزایش قیمت دلار قیمت خودرو هم افزایشی میشه . بحث در مورد مسائل کوچکی مثل خودرو هیچی دردی رو دوا نمیکنه . به فکر سیاست های کلی باشید
Souls_Master
نتیجه این قائله از قبل مشخص است.
تمام
datsun
من راضیم به یه اوو نسل هشت ۲۰ سال پیش😉
محسن
همه اینها به اضافه اینکه یکی تو مجمع تشخیص میاد باهاش مخالفت می‌کنه و یک دفعه قیمت خودرو در بازار به دو برابر قیمت میرسه بعد هم میگن مقصر دلاله
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم.
افتخار می‌کنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید:
source
سئو سایت
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.
source

همه چیز از همه جا برای ماشین شما
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط khodrocamp