یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
اسب، اولین وسیله نقلیه‌ای است که انسان برای رفت و آمد و حمل و نقل از آن استفاده کرد. این حیوان تا ابتدای قرن بیستم، ۵ هزار سال آدمیان را به نقاط مختلف جهان می‌برد و برای بارکشی و کشاورزی و صنعت و حتی جنگ به کار می‌آمد. هر چند با گسترش استفاده از خودرو، دیگر خبری از اسب در نقش وسیله نقلیه نیست، اما نشانه‌هایی از آن در صنعت حمل و نقل باقی مانده است. اسب سمبل قدرت، سرعت و ظرافت است و به همین خاطر خودروسازانی در جهان نقش این حیوان را به عنوان نشان و لوگوی خود برگزیده‌اند و اسب‌های آهنی چهار چرخشان در خیابان‌ها می‌تازند.
لوگوی فراری
بدون شک، معروف‌ترین و مشهورترین اسب خودرویی، متعلق به فراری است. به خاطر همین، خودروساز ایتالیایی به اسب سردست‌زده (The Prancing Horse) معروف است.
کنت فرانچسکو باراکا، تک‌خال نیروی هوایی ایتالیا، طرح اسب مشکی رنگی را روی بدنه هواپیمای خود نقاشی کرده بود. دلیل این کار معلوم نیست، اما یا طرح اسب را از روی پرچم دوک ساووی گرفته، یا اینکه به یاد خانه و اصطبلش، طرح حیوان را روی هواپیمایش نقش زده بود.
انزو فراری سال‌ها قبل از اینکه کمپانی فراری را تاسیس کند، راننده مسابقه بود و در سال ۱۹۲۳ همراه مادرش به دیدار کنتس پائولینا باراکا رفت. کنتس به او گفت که برای خوش‌شانسی، طرحی از اسب را روی ماشین‌هایش بکشد.
فرانچسکو باراکا در یکی از ماموریت‌هایش سقوط کرد و کشته شد. هر چند انزو فراری اعتقادی به بخت و اقبال نداشت، اما به دلیل محبت کنتس و علاقه به اسب، طرح این حیوان را روی خودروهایش درج کرد. بدین ترتیب اسب سیاه نشان اختصاصی خودروهای فراری شد، سال‌ها قبل از اینکه ابرخودروهای ایتالیایی وارد خیابان‌ها و جاده‌ها شوند.
لوگوی فورد موستانگ
وقتی ماشین‌بازها حرف از اسب می‌زنند، یکی از برندهایی که به ذهنشان می‌آید، فورد موستانگ است.
اولین لوگوی اسب موستانگ با نوارهای قرمز، سفید و آبی پس‌زمینه توسط فیل کلارک طراحی شد تا نمادی از میراث آمریکایی این خودرو و برند باشد. نسخه دوم لوگوی ماستنگ را چارلز کرستز برای موستانگ ۲ طراحی کرد.
اسب موستانگ از چپ به راست می‌تازد و به گفته لی آیاکوکا، مدیر سابق فورد، ماستنگ یک اسب وحشی است، نه یک اسب مسابقه‌ای اهلی. همه مدل‌های این خودرو با همین اسب خاص به بازار آمده‌اند، البته نشان‌واره اسب موستانگ دارک هورس جریان دیگری دارد.
لوگوی پورشه
یکی دیگر از برندهای اسب‌نشان خودرویی، پورشه است، اما اسب پورشه در نگاه اول به چشم نمی‌آید.
لوگوی پورشه بر اساس نشان ملی ایالت آزاد وورتمبرگ طراحی شده است. وورتمبرگ-بادن، ایالتی در جمهوری فدرال آلمان به مرکزیت اشتوتگارت است و دفتر مرکزی پورشه هم در این شهر قرار دارد.
دو روایت برای داستان طراحی لوگوی پورشه گفته شده است. در روایت اول، مکس هافمن، واردکننده خودروهای آلمانی به آمریکا، لوگوی پورشه را روی دستمال کاغذی برای فری پورشه کشید و روایت دوم می‌گوید که مهندسی به نام فرانتز کساور رایمسپیس، نشان خودروساز آلمانی را طراحی کرده است. هر کدام از این روایت‌ها را اهالی یک کشور قبول دارند، اما از یک چیز مطمئن هستند، لوگوی پورشه سال ۱۹۵۲ طراحی شده است.
لوگوی ایران خودرو
در بین خودروسازان اسب نشان، نام یک شرکت ایرانی هم به چشم می‌خورد. ایران خودرو، بزرگ‌ترین تولیدکننده وسایل نقلیه کشور سال ۱۳۴۶ شمسی (۱۹۶۷ میلادی) اولین خودرو سواری خود را با نام پیکان معرفی کرد.
ایران خودرو تا به حال دارای دو نشان‌واره بوده که هر دو طرحی از اسب دارند. لوگوی اول در سال ۱۳۷۰ طراحی شد و اسبی را نشان می‌داد که گردونه‌ای را به دنبال خود می‌کشید. دومین نشان و لوگوی فعلی این شرکت، طرحی از سر اسب است که روی زمینه‌ای آبی رنگ قرار گرفته است. این لوگو را مرتضی ممیز طراحی کرده و برای اولین بار روی خودرو ملی سمند قرار گرفت. جالب است بدانید که سمند، نوعی اسب است.
لوگوی هن تنگ
خودروساز چینی جوان هن تنگ اسبی را در حال پرش به عنوان لوگوی خود انتخاب کرده است. اسب چینی روی زمینه‌ای قرمز در حال پرش از چپ به راست است و می‌خواهد از قاب خارج شود.
هن تنگ در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و تاکنون ۷ خودرو را با بدنه کراس اوور به بازار فرستاده است. دو خودرو هن تنگ X5 و هن تنگ X7 در بازار خودرو کشور خرید و فروش می‌شود.
لوگوی کارلسون
کارلسون شرکتی آلمانی است که در زمینه تیونینگ و ارتقای محصولات مرسدس بنز فعالیت می‌کند.
این شرکت در سال ۱۹۸۹ توسط دو برادر به نام‌های رولف و آندرئاس هارتگه تاسیس شد، اما محصولاتش به صورت جهانی توزیع نمی‌شود و مشتریانش بیشتر آلمانی‌ها هستند. کارلسون بعد از ارتقا و تیونینگ خودروهای بنز، لوگوی اسب جهنده خود را به جای ستاره مرسدس بنز قرار می‌دهد.
کارلسون به یاد راننده سوئدی رالی، اینگوار کارلسون که در دهه ۱۹۸۰ برای مرسدس رانندگی می‌کرد، نام‌گذاری شده است.
لوگوی کاماز
کاماز شرکتی روسی و سازنده پیشرانه، کامیون و اتوبوس است.
این شرکت در سال ۱۹۶۹، زمانی که کشور روس‌ها، شوروی نام داشت، شکل گرفت و در اوج خود دارای مجموعه کارخانه‌هایی با ۱۰۰ هزار نفر پرسنل بود. همچنین شهرک کوچکی در محدوده این شرکت ساخته شد که جمعیت آن به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسید.
ماشین‌آلات کاماز در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و کمپانی‌های رنو و هیتاچی هم از محصولات این شرکت دولتی استفاده می‌کنند.
لوگوی بائوجون
بائوجون خودروساز چینی است که ترجمه نامش به فارسی «اسب دوست‌داشتنی» می‌شود و با لوگوی اسب‌نشان می‌خواند.
بائوجون تنها خودروساز اسب نشانی است که کلمه «اسب» در اسمش وجود دارد. برند چینی در سال ۲۰۱۰ به عنوان جایگزین بیوک و شورولت تاسیس شد. طراحان در سال ۲۰۱۹، لوگویی مدرن‌تر برای بائوجون ارائه دادند.
در حال حاضر، ۱۷ خودرو در فهرست محصولات بائوجون دیده می‌شود که بیشتر آنها نسخه‌های مونتاژی برندهای دیگر، مثل شورولت اسپارک و دوو ماتیز هستند. شورولت، کراس اوور کامپکت بائوجون ۵۱۰ را تحت نام شورولت گرو در آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا می‌فروشد.
لوگوی هامان موتور اسپرت
هامان موتور اسپرت شرکت تیونینگ آلمانی است که طرحی از پگاسوس، اسب بالدار افسانه‌ای یونانی را به عنوان لوگو انتخاب کرده است.
محصولات هامان فقط مختص به یک برند خاص نیست و تولیدات رده بالای بی ام و، لامبورگینی، استون مارتین و… را تیونینگ می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۸۶ توسط ریچارد هامان تاسیس شد و اولین پروژه‌اش بی ام و M3 E30 بود.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: میلاد قزللو
source

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط khodrocamp