یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

دسامبر 15, 2022


مجله همراه مکانیک » معرفی خودرو » بررسی اطلس سایپا؛ مشخصات فنی، طراحی و آپشن‌ها
خودروی اطلس سایپا نمونه فیس لیفت کوییک است که البته با امکانات شاخص و مشخصات فنی متفاوت از آن به تولید می‌رسد. در این مطلب به بررسی اطلس سایپا پرداخته و نگاهی به مشخصات فنی جدید این خودرو و نیز سایر ویژگی‌های آن انداخته‌ایم.
 
شرکت سایپا در اواخر سال ۹۹ به طور رسمی از شروع به کار پروژه توسعه و ساخت خودروی اطلس به عنوان یک مدل جدید از خانواده پلتفرم ایکس۲۰۰ خبر داد. حالا و در روزهای واپسین پاییز ۱۴۰۱، شرکت سایپا از تصاویر رسمی مدل اطلس رونمایی کرده و خبر آغاز تولید آزمایشی این خودرو را به رسانه‌ها داده است.
 
سایپا اطلس

 
با بررسی اطلس سایپا از نظر طراحی، می‌توان به راحتی به مدل پایه این خودرو پی برد. به‌ویژه وقتی از نمای بغل به تصاویر اطلس دقت کنید، متوجه خواهید شد که این خودرو از همان بدنه کوییک و تیبا ۲ استفاده می‌کند، اما نمای جلو و عقب آن به طور کامل بازطراحی شده تا راحت‌تر بتواند خود را به عنوان محصول جدید در دل مشتریان جا دهد.
 
میخوای بدونی قیمت روز خودرو مورد نظرت چنده ؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. قیمت خودرو
 
 البته وقتی به قسمت چهره و نمای جلوی اطلس دقت می‌کنید، متوجه شباهت‌های زیاد آن با نسخه فیس قدیم جک جی ۷ خواهید شد. خودرویی که پیش از این قرار بود توسط کرمان موتور به ایران بیاید اما بعد از عرضه نسخه جدید آن به بازار چین، شرکت کرمان موتور نیز محصول فیس‌لیفت شده را با نام کی ام سی جی ۷ به ایران آورد.
 
نمای پشت اطلس
 
بررسی سایپا اطلس در قسمت پشت نیز نشان می‌دهد که این خودرو از چراغ‌ها و سپر جدید استفاده کرده و به طور کلی از شمایل متفاوتی نسبت به گذشته بهره‌مند شده است که در نوع خود زیبا و مناسب به نظر می‌رسد. هرچند که طرح چراغ‌های عقب تناسب زیادی با نمای جلو اطلس ندارد.
 
درون کابین سایپا اطلس شاهد استفاده از یک داشبورد جدید هستیم که پیش از این قرار بود در محصولاتی همچون ساینا جی و دیگر تولیدات جدید سایپا هم به کار گرفته شود. طرح این داشبورد زیباتر از طرح داشبورد کوییک شده و استفاده از دریچه‌های هوای دایره‌ای کروم رنگ، در ارتقای کیفیت آن تأثیر بسزایی داشته است.
 
نمای داخل اطلس سایپا
 
 البته متاسفانه شرکت سایپا به خود زحمت طراحی یک غربیلک فرمان جدید را نداده و همان مدل فعلی موجود در کوییک اتوماتیک و ساینا اس را به خدمت گرفته است که بهتر بود از یک غربیلک فرمان اسپرت و به‌روزتر برای اطلس استفاده می‌کرد.
گفته شده کیفیت عایق‌بندی کابین اطلس نسبت به کوییک ارتقا پیدا کرده تا سروصدای کمتری به گوش سرنشینان برسد. ضمنا این خودرو از نظر میزان فضای داخل کابین و همچنین حجم صندوق عقب، تفاوت چندانی با کوییک ندارد.
 
میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با 100% ضمانت بدنه بخری؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. خرید خودرو
 
مشخصات فنی سایپا اطلس سایپا نسبت به کوییک کمی متفاوت است؛ زیرا شرکت سایپا از نمونه تقویت‌شده موتور کوییک برای سایپا اطلس استفاده کرده است. گفته می‌شود مهندسان سایپا از سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و همچنین خروجی اگزوز استیل موسوم به هدرز جهت ارتقای قوای این موتور و همچنین کاهش مصرف سوخت بهره برده‌اند.
 
موتور سایپا اطلس
 
درنتیجه شاهد هستیم موتور سایپا اطلس که با کد M15-GSI شناخته می‌شود، حالا قدرتی معادل ۹۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر تولید می‌کند. این در حالی است که حداکثر قدرت و گشتاور موتور کوییک در حال حاضر حدود ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر است.
جهت انتقال قدرت این پیشرانه به محور چرخ‌های جلو نیز از گیربکس‌های ۵ دنده دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک سی وی تی کمک گرفته خواهد شد. انتظار می‌رود شتاب سایپا اطلس کمی نسبت به کوییک بهتر باشد و به محدوده ۱۲.۵ ثانیه برسد. احتمالا میزان مصرف سوخت اطلس سایپا نیز از رقم ۷ لیتر در صد کیلومتر برای کوییک به چیزی حدود ۶.۷ لیتر کاهش یابد.
 
خودرو
سایپا اطلس
موتور
M15-GSI – 8سوپاپ – 4سیلندر – 1.5لیتر
توان (اسب بخار)
92
گشتاور (نیوتن متر)
137
شتاب 0-100
12.5
گیربکس
5 دنده دستی – شش سرعته cvt
بیشترین سرعت

مصرف سوخت (لیتربر100کیلومتر)
6.7
وزن

 
در ادامه معرفی اطلس سایپا به یکی دیگر از جنبه‌های مهم ارتقای این خودرو نسبت به کوییک می‌رسیم. شرکت سایپا اعلام کرده نسخه‌های فول آپشن اطلس از امکانات به‌روز و بسیار کاربردی برخوردار خواهند بود که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره شده است:
اکثر این امکانات برای نخستین بار است که به یکی از محصولات اقتصادی سایپا راه پیدا کرده و نقطه قوت بسیار شاخص برای اطلس به شمار می‌روند.
 البته همان‌طور که اشاره کردیم، این امکانات مختص نسخه فول آپشن سایپا اطلس خواهند بود اما گفته می‌شود که نسخه ساده این خودرو هم از امکانات مناسبی مثل سنسور نور و باران، فرمان برقی، سیستم پایش فشار باد تایرها ،تهویه دیجیتال با تنظیم دستی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و قابلیت اتصال تلفن همراه و… بهره‌مند خواهد بود.
 
اطلس سایپا
 
در پایان مطلب بررسی اطلس سایپا باید به آگاهی شما برسانیم که این هاچبک کوچک قرار است طی سال ۱۴۰۲ در قالب مدل‌های دستی و اتوماتیک به صورت ساده و آپشنال (جمعا چهار تیپ) به بازار ایران راه پیدا کند. در مورد قیمت سایپا اطلس هنوز نمی‌توان به طور دقیق اظهارنظر کرد، اما می‌توان این‌طور حدس زد که حداقل قیمت نسخه ساده سایپا اطلس با گیربکس دستی حدود ۲۰ درصد گران‌تر از کوییک خواهد بود.
در مورد نسخه فول آپشن اتوماتیک هم می‌توان احتمال داد که این خودرو حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد نسبت به کوییک اتوماتیک پلاس گران‌تر باشد؛ چراکه از امکانات ویژه‌تری مثل سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ و… سود می‌برد.
 
سایپا اطلس
 
درمجموع این‌طور به نظر می‌رسد که شرکت سایپا هنوز هم قصد ندارد تا به راحتی از پلتفرم قدیمی ایکس ۲۰۰ دست بکشد و سعی کرده تا با حداقل هزینه محصولی اصطلاحا جدید به بازار عرضه کند. بنابراین می‌توان حدس زد که سایپا اطلس از لحاظ عملکردی تفاوت چندانی نسبت به کوییک نداشته باشد و با همان کاراکترهای اصلی موجود در کوییک به کار خود ادامه دهد.
همراه مکانیک، همراه مطمئن شما در فرآیند خرید و فروش خودرو‌ست. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.
source













source

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط khodrocamp