یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
پیشرانه خودروهای درونسوز با بنزین و گازوییل کار میکند. سوخت فسیلی درون موتور خودرو میسوزد و انرژی حاصل از آن چرخهای ماشین را به حرکت در میآورد. سوختن بنزین و گازوییل درون موتورها گازهای سمی تولید میکند که از طریق لوله اگزوز خارج شده و در هوا پخش میشود. انتشار این گازها در هوا برای محیط زیست و سلامت انسانها مضر است و با افزایش روزافزون تعداد خودروها، حجم آلایندهها نیز افزایش پیدا میکند. به همین منظور اتحادیه اروپا استانداردی را برای ماشینها تعیین کرد که به نام استاندارد آلایندگی اروپا شناخته میشود و به استاندارد یورو معروف است. بر اساس این استاندارد که تا به حال ۶ نسخه از آن منتشر شده، آلایندگی خودروهای بنزینی و دیزلی باید در مقیاس تعیینشده باشد، در غیر این صورت مجوز شمارهگذاری و ورود به خیابانها و جادهها را نخواهند داشت. جدیدترین نسخه این استاندارد، با نام یورو ۷، سال ۲۰۲۵ در اتحادیه اروپا و بعد از آن در دیگر کشورها، اجرا خواهد شد.
تدوین قانون و مقررات آلایندگی اروپا به سال ۱۹۷۰ برمیگردد، اما اولین استاندارد آلایندگی اتحادیه اروپا، معروف به یورو ۱، سال ۱۹۹۲ معرفی شد که استفاده از مبدل کاتالیزور و انژکتور را در خودروها اجباری کرد.
از آن زمان نسخههای متعددی از استاندارد آلایندگی یورو تدوین و منتشر شده که آخرین آنها یورو ۶ است. یورو ۶ سال ۲۰۱۴ معرفی و رعایت این استاندارد از سال ۲۰۱۵ برای ماشینهای جدید در اتحادیه اروپا اجباری شد.
این مقررات طی زمان سختگیرانهتر شده و در هر نسخه دارای محدودیتهای بیشتری برای کنترل گازهای سمی و آلاینده خودروها است. ۲۰ درصد از دی اکسید کربن را خودروها منتشر میکنند و هدف استانداردها کاهش میزان آلایندگیها است.
بر اساس آمار و اطلاعات اتحادیه اروپا، آلایندههای ناشی از خودروها و صنعت حمل و نقل سهم قابل توجهی در کیفیت هوای کشورهای عضو دارد.
هدف استانداردهای آلایندگی یورو، کاهش میزان انتشار گازهای گلخانهای مضر است که عبارتند از:
تا سال ۲۰۲۰، ذرات معلق (PM) هم جزو آلایندههای خودرویی قرار داشت.
طبق آماری که انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان موتور، رعایت استانداردها تاثیر زیادی داشته و خودروهایی که امروزه وارد بازار میشوند، ۵۰ برابر پاکتر از ماشینهایی هستند که سال ۱۹۷۰ تولید میشدند.
انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان موتور، آمار زیر را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد:
با این حال، بر اساس گزارش اتحادیه اروپا، انتشار اکسید نیتروژن در حمل و نقل جادهای، آن طور که انتظار میرفت کاهش نداشته، به دلیل اینکه شرایط رانندگی در دنیای واقعی با تست و آزمون آلایندگی خودروها به صورت کنترلشده، متفاوت است.
اولین نسخه استاندارد آلایندگی اروپا، یورو ۱ سال ۱۹۹۲ معرفی و سال ۱۹۹۳ اجرایی شد. از آن زمان ۶ نسخه استاندارد یورو تدوین شده و یورو ۷ نیز سال ۲۰۲۵ به اجرا درخواهد آمد. استاندارد یورو برای وسایل نقلیه سبک و سنگین و همین طور پیشرانههای بنزینی و دیزلی متفاوت است.
در نوامبر ۲۰۲۲، نسخه جدید استاندارد آلایندگی اروپا، یورو ۷ معرفی شد. هنوز جزییات استاندارد یورو ۷ اعلام نشده، اما سختگیرانهتر از نسخههای قبلی است. احتمالا یورو ۷ آخرین استاندارد آلایندگی اروپا برای خودروهای جدید خواهد بود، چرا که از سال ۲۰۳۰ تولید و عرضه ماشینهای بنزینی و دیزلی در کشورهای اروپا ممنوع میشود.
ویژگیهای یورو ۷ محدودیتهای زیادی را برای خودروهای بنزینی و دیزلی ایجاد میکند و برعکس، نسخههای قبلی که برای خودروهای بنزینی و دیزلی فرق داشت، برای همه یکسان است. این ویژگیها به شرح زیر است:
آلایندگی خودروها تا پیش از یورو ۷، بر اساس یک تست و آزمون تعیین میشد. اما در استاندارد آلایندگی اروپا ۷، همه خودروها در شرایط واقعی و در جادهها و خیابانها تست میشوند.
استاندارد یورو ۷ علاوه بر ایجاد محدودیت در انتشار گازهای خروجی از اگزوز، محدودیتهایی را هم برای پخش ذرات ترمزها و میکروپلاستیک تایرها تعیین کرده است.
طبق قوانین جدید، خودروها باید مدت زمان بیشتری پاک بمانند. بر این اساس، سطح آلایندگی ماشینهای جدید تا ۲۰۰ هزار کیلومتر یا ۱۰ سال باید ثابت بماند. در صورتی که زمان پاکیزگی خودروها در استاندارد یورو ۶، تا ۱۰۰ هزار کیلومتر یا ۵ سال است.
برای جلب اعتماد خریداران خودروهای برقی، عمر مفید باتری این نوع خودروها باید افزایش پیدا کند.
طبق مقررات یورو ۷، دستکاری خودروها ممنوع است و کارشناسان میتوانند با استفاده از حسگرهای دیجیتال به راحتی به اطلاعات خودرو دسترسی داشته باشند.
آلودگی هوا و آلایندگی خودروها یکی از معضلاتی است که کشور ما همیشه با آن درگیر است و به همین خاطر اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۲ برای خودروهای تولید ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰، یورو ۴ برای اتومبیلهای ساخت ۹۱ تا ۹۳ و یورو ۵ و ۶ برای ماشینهای تولید ۹۴ به بعد اجباری است. در حال حاضر بیشتر خودروهای جدیدی که در کارخانههای ایرانی تولید و مونتاژ میشوند، دارای استاندارد یورو ۵ هستند.
تدوین و تنظیم استانداردهای آلایندگی اروپا برای داشتن هوای پاک و حفظ سلامتی انسانها و پاکیزگی محیط زیست است، با این حال هنوز راه زیادی تا خودروهای صد در صد پاک و سبز داریم.
نویسنده: میلاد قزللو
source
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.