یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
دسامبر 15, 2022
برخلاف تصور عموم، سابقهی تویوتا در ساخت خودروهای برقی، قابل توجه است و ۲۵ سال پیش موفق به تولید انبوه راو۴ الکتریکی با توان پیمایش ۱۵۰ کیلومتر شد.
اولین خودروی برقی تویوتا که با نام bZ4X شناخته میشود حاشیههای زیادی دارد و اگرچه چند ماهی تا عرضه آن به بازار باقی مانده اما ما میخواهیم به ۲۵ سال پیش بازگردیم یعنی زمانی که تویوتا خودروی تمام برقی راو ۴ را تولید کرده بود! این خودروساز دوستداشتنی در سال ۱۹۹۷ حدود ۱۵۰۰ دستگاه راو ۴ برقی را برای تست واقعی تکنولوژی خودروهای برقی ساخت.
خودروهای موردبحث از باتری نیکل-فلز هیدرید ۲۷ کیلووات ساعتی، پیشرانه ۶۷ اسب بخاری و گیربکس تک سرعته استفاده میکردند و در ابتدا فقط برای مشتریان سازمانی تدارک دیده شدند تا تویوتا در پایان قرارداد بتواند آنها را بازخرید کند. خودروی موردبحث وزن ۱۵۶۰ کیلوگرمی داشت و بنابراین فقط ۲۶۵ کیلوگرم سنگینتر از راو ۴ بنزینی آن زمان نشان میدهد. شعاع حرکتی ۱۵۳ کیلومتری، حداکثر سرعت ۱۲۶ کیلومتر در ساعتی و راندمان تخمینی ۲۶.۹ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر بخشی از مشخصات عملکردی راو ۴ برقی به شمار میرفتند.
اگرچه این مشخصات در روزگار کنونی خیلی به چشم نمیآیند اما در نظر داشته باشید زمان عرضه راو ۴ برقی ۱۰ سال قبل از تولید اولین آیفون بوده است. همچنین تویوتا توسعه این خودرو را دو سال قبلتر یعنی سال ۱۹۹۵ شروع کرد و آن را در تستهای نیم میلیون کیلومتری در ژاپن شکنجه داد. درحالیکه اولین نمونه راو ۴ برقی برای سه سال در اختیار مشتریان دولتی و سازمانی بود، در سال ۲۰۰۱ مشتریان شخصی نیز توانستند این خودرو را انتخاب کنند و یک سال بعد این خودرو در دسترس عموم قرار گرفت.
با قیمت ۴۲ هزار دلار، تویوتا راو ۴ بدون آلایندگی بهطور قابلتوجهی گرانتر از نسخه بنزینی با قیمت ۱۵۱۱۸ دلار بود اما با مشوقهای مالیاتی کالیفرنیا قیمت این خودرو میتوانست به حدود ۲۹ هزار دلار کاهش یابد. در کل ۳۲۸ دستگاه از این خودرو به مشتریان شخصی فروخته شد و در سال ۲۰۰۳ نیز تولید راو ۴ برقی به پایان رسید. باتری بکار رفته در خودروی موردبحث توسط پاناسونیک و تحت قرارداد با شرکت Ovonics تولید شد. Ovonics شرکتی بود که تحت تملک جنرال موتورز قرار داشت. در سال ۲۰۰۰ شرکت نفتی تگزاکو سهام جنرال موتورز در Ovonics را خریداری کرد و یک سال بعد هم خود تگزاکو به غول نفتی شورون فروخته شد. شورون پس از آن شکایتی علیه پاناسونیک و تویوتا تنظیم کرد و نهایتاً این دو شرکت از تولید باتریهای نیکل-فلز هیدرید خودروهای برقی تا سال ۲۰۱۰ منع شدند.
تویوتا در سال ۲۰۱۲ نسخه برقی دیگری از راو ۴ را بر پایه سومین نسل این خودرو تولید کرد. از این خودرو حدود ۲۵۰۰ دستگاه تولید شد و فقط اهالی کالیفرنیا آن را میتوانستند خریداری کنند. قیمت خودرو از ۴۹۸۰۰ دلار شروع میشد که بیش از دو برابر قیمت ۲۲۵۰۰ دلاری راو ۴ بنزینی بود. این خودرو از باتری ۴۱.۸ کیلووات ساعتی و پیشرانه ۱۵۴ اسب بخاری استفاده میکرد و شعاع حرکتی ۱۶۶ کیلومتری داشت.
اگرچه راو ۴ برقی اولیه ظاهری مشابه نسخه استاندارد بنزینی داشت اما دومین مدل از دماغهای منحصربهفرد و نسبتاً زشت استفاده میکرد تا از سایر مدلها متمایز شود. تولید این مدل تا اواسط سال ۲۰۱۴ ادامه یافت و در آن زمان همکاری تولید باتری تویوتا و تسلا نیز به پایان رسید. برخی از این خودروها در بازار کارکردهها حضور دارند و برخی نمونههای کم کارکرد آن با قیمت حدود ۱۸ هزار دلار عرضه میشوند که کمتر از نصف قیمت شاسیبلند جدید bZ4X است. تویوتا راو ۴ برقی اولیه هنوز هم وجود دارند و به نوعی کلکسیونی شدهاند.
کیان
واو !!! اشپزخونه مجهز واقعا معنی دارتر شد.
برقی میساخته موقعی ک برقی معنی نداشته!!!
واقعا پیشرو بوده
محسن
اولیش باتریش مال جنرالموتورز بوده دومیش مال تسلا 🤣
کدوم آشپزخونه ؟؟؟؟؟
اگه میتونه چرا الان نمیسازه 🤣
NAVID۰۰۹۸
اولاً اون وقتا تسلا مال خودِ تویوتا بوده !
دوماً آشپزخونش دست اصغر آقاست !
MILADZM
بزرگترین حماقت تاریخ تویوتا فروش سهامش در تسلا بود
مشکل تویوتا اینه که تکنولوژی الکتریکی خودش رو توسعه نداده و واسه همین تو مارکت مزیت رقابتی نداره
ضعفی که تسلا به بهترین نحو برطرف کردنش رو بلده ….
MILADZM
برتری تکنولوژیکی تسلا که در ابعاد مختلفی نمود پیدا میکنه دلیل اصلی پیشتازی این شرکت در قیاس با رقبا هست
همین جلو بودن باعث میشه تا یه مشتری چینی خودروهای الکتریکی که کشور خودش کلی خودروی الکتریکی متنوع تولید میکنه انقد برای تحویل تسلا انتظار بکشه
در کل بعد از اروپا چینی ها بیشتر زمان رو برای تحویل تسلا منتظر میمونن .
در این بین دلیل اصلی عقب موندگی تویوتا و کلا ژاپنی ها اینه که تکنولوژی انحصاری خودشون رو ندارن یا شاید اصلا توانایی ش رو ندارن .
بزرگترین نقطه قوت تسلا شده بزرگترین نقطه ضعف تویوتا .
مدیران ارشد تویوتا از این اشتباه تاریخی که انجام دادن که حسرتی میخورن …
حسین
آمریکایی ها که تکنولوژی انحصاری داشتن رفتن آویزون فرانسوی ها شدن هممون هم دیدیم. ژاگنی ها اصلا توانشو ندارن؟ واقعا چرا دوست داری سطح سایت رو بکشی پایین؟ آره هر ننه قمری داره به لطف سادگی خودروهای الکتریکی هایپرکار برقی میسازه بعد ژاگنی ها توانش رو ندارن😂
متاسفم که سایت پدال که تا چند سال قبل نظرات مفید توش رد و بدل میشد افتاده دست یه مشت…. بماند
محسن
به عکس آخر توجه کن
(((((POWERED BY TESLA))))))
فقط چین
آشپزخونه مجهز !!!
حواست باشه بی وای دی گاز آشپزخونه مجهز را قطع نکنه🤣🤣🤣🤣 .
کیان
چین در حال برشکستگی هست، تو دیگه صحبت نکن !!! چین به زباله دان تاریخ خواهد رفت
محسن
اول یاد بگیر ورشکسته درسته بعد حرف بزن 🤣🤣
فقط چین
اونی که درحال ورشکستگی است جاپن هست که برای دوتا باتری در به در خیابون های چین شده🤣🤣🤣 .
تسلا قبلا از پاناسونیک باتری میگرفت الان از بی وای دی .
یکی از مهم ترین نشانه های ورود مستقیم جاپن به زباله دان تاریخ حضور خودرو های چینی در بازار جاپن هست درحالی که طویوطا به دست و پای بی وای دی افتاده و میگه دوتا باتری بده🤣🤣🤣🤣 .
viper2
با اجازت ژاپن با اون جمعیت کمش یکی از پر در امد ترین کشور های جهانه خداوکیلی اینقدر کره کره میکنید لامصبا یه ماشین بیارید به پای نیسان جی تی ار r34 برسه
phonix
اقا وایپر ژاپن صدو خورده ای جمعیت داره کم نیست ها
شهاب
تنها وجه اشتراک همه برندهای بی خاصیت ژاپنی اینه که تبلیغات و پروپاگاندا راه بندازن تا شیره بمالن سر مشتری بدبخت امّا چند مدت بعد با یک فراخوان چندین میلیونی خیلی راحت گند میزنن به تصویری که با تبلیغات دروغین در ذهن مردم ساختن و خودشون دست خودشون رو رو میکنن !!!! و در واقع خودشون بهتر بلدن گند بزنن به خودشون و اصلاً لازم نیست کسی تلاش کنه تا حقه هاشون را برملا کنه و فقط کافیه بهشون زمان بدی تا خودشون ذات خودشون رو نمایان کنن !!! فقط یک نمونش این خبر قدیمیه که لینکش رو میزارم تا ببینین !!! فراخوان میلیونی تویوتا راو۴ !!! آدم اون صحنه های آتش گرفتن تویوتا رو که میبینه مو به بدنش سیخ میشه😱😱😱😱😱😱😱😱 فقط یک نگاه به اون عکسهای تویوتاهای آتش گرفته بندازین !!!! این زبانه های وحشتناک آتش در کمین هستن تا از یک موجود زنده ی بدبخت یک دست کباب ژاپنی خوشمزه درست کنن !!!! ای کاش ژاپنیها فراخوانهای آتشسوزیشون رو با چهارشنبه سوری ما ایرانیها یکی میکردن !!! یعنی فکرش رو بکنین که اگر اینجوری میشد در چهارشنبه سوری چه امکانات خوبی فراهم میشد !!! آتش گرفتن و منفجر شدن کلی تویوتا که ازشون رنگای قشنگ ، قشنگ درمی اومد و باعث شادی مردم می شد🎆🎉🎈🎋🎊
اینم لینکش 👇🏻👇🏻
https://www.pedal.ir/toyota/%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D9%88-4/
فقط چین
شهاب جان شما بهترین کلمه ای که لایق خودروساز های کلاهبردار جاپنی بود را به کار بردید بی خاصیت .
shayan1renault
واااا ممنون که لینک این مطلبو گذاشتی
ممنونم از تویوتا که برقی نمیسازه
علی
همه دنیا نادون هستن بجز شهاب و فقط چین!!!! متاسفم که چرک نویسی و لجن پراکنی هزینه ای نداره تو کشور ما!!!
کافر مقدس
اولین ماشین های دنیا برقی و هیدروژنی بودن رد ۱۸۶۵ فرانسه .اولین ماشین رو به اشتباه درون سوز و سوخت فسیلی به اسم فورد و فیات و تاترا میشناسن که برقی و هیدروژنی ها خیلی قدیمی ترند
امیرحسین
ماشین برقی 🤢🤮
علی
دمت گرم تویوتای دوست داشتنی ، وقتی میگم فرهنگ ژاپنی یعنی بی ادعا و پیشرو ، فروتن و مردمی ، یعنی این !!! پیشرفت بدون جنجال و تبلیغ ، بدون هدیه دادن به این و اون ، حالا باز فن های … وطنی بیایند و گوهر از دهانشان به بیرون بریزند!!! و پرت و پلا بگن در مورد تویوتا!!
datsun
تنها خودرو سازهای که تو تاریخچه مانور و جو نمیدن همین ژاپنی هان چیزی که تقدیم میکنن برای خدمت به مردمه نه چیز دیگه،
TESLA
این ماشین زمانی ساخته شد که تویوتا تو تسلا هنوز سهامش رو نفروخته بود و جالبه بدونید باتری هایی که روی خودرو های هیبریدی تویوتا ( از جمله پریوس ) از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲هست ، ساخت تسلا هست و این rav4 الکتریکی هم قرار بود نماد همکاری دو شرکت در بازار های جهانی باشه که متاسفانه زمانی که میخواست به تولید انبوه برسه ، ایلان ماسک و مدیران ارشد تویوتا با هم به مشکلات زیادی خوردن و سپس قطع رابطه کردن و این suv برقی دوست داشتنی هم هیچوقت به تولید انبوه نرسید
datsun
عموی باتری های تسلا از ابتدا تا همین چن سال پیش توسط پاناسونیک تامین میشد قبل از تز یه جستجو کن حداقل
مهدی
تو یه سری دانش ها آمریکا تکنولوژی بالایی داره اما در کل از نظر علم و فناوری پشت سر اروپا و ژاپن بوده در اصل میشه گفت آمریکا از توان فناوری اروپا و ژاپن ارتزاق میکنه این لزوما بد نیست به هر حال سیستم مدیریت دنیا رو خودشون طراحی کردن
پویا
آمار های کلی تولید علم و فناوری کلا یه چیز دیگه میگن
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
آیا حساب کاربری ندارید؟
source
source
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.