یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
آزادسازی واردات خودرو از آن دسته مسائلی است که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفت و آمد بوده و حالا تصمیماتی برای سال ۱۴۰۱ گرفته شده است. دولت سیزدهم در دومین ماه سال ۱۴۰۱ خبر از آزادسازی واردات خودرو با چند شرط و شروط را اعلام کرده است.
طبق اظهارات معاون وزیر صنعت، خودروهای فرانسوی با یک شرط میتوانند وارد شوند:
مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، درباره احتمال شکایت از وزارت صمت، گفت:
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، با اشاره به رفتار فرانسویها در سالهای گذشته، درباره واردات خودرو از این کشور گفت:
علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره واردات خودرو و زمان ورود اولین محموله خودروهای وارداتی گفت:
نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، درباره تاثیر واردات خودرو بر قیمت آن گفت:
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، درباره وضعیت واردات خودرو گفت:
مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، درباره استانداردهای خودروهای وارداتی گفت:
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، درباره انتقادها نسبت به شرکتهای انتخابشده برای واردات خودرو گفت:
طبق سخنان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، آییننامه واردات خودرو به مناطق آزاد در دست بازنگری است.
مهدی کشاورز گفت:
آرتا تاک موتور (مازراتی)، آسان موتور (هیوندای)، آلفا موتور (آلفا رومئو)، اطلس خودرو (کیا)، افرا موتور (ولوو)، البرز خودرودیزل سازان (هایما)، بازرگانی آراد خودروی هرمز (ABT)، بازرگانی مدیا قشم (ام جی)، پرشیا خودرو (بی ام و و مینی)، توان خودرو جی (اوپل)، تولیدی خدماتی تجارت ستاره ایران (بنز)، جیلران موتور (جیلی)، خودروسازان بم (فولکس واگن)، خودروسازان راین (گریتوال)، خودروسازی توسعه بینالمللی لوتوس (فیات)، رامک خودرو (سانگ یانگ)، سیف خودرو (سوبارو)، فامیلی موتور (هوندا)، مهان قشم (جگوار)، نگین خودرو (رنو).
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره چگونگی عرضه و قیمتگذاری خودروهای وارداتی گفت:
مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت صمت، درباره خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت:
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره اعلام اسامی شرکتهای متقاضی واردات خودرو گفت:
فاطمی امین، وزیر صمت، درباره واردات خودرو به مناطق آزاد گفت:
فاطمی امین، وزیر صمت، در پاسخ به پرسش خودرو۴۵ پیرامون وضعیت اسقاط خودروها در آییننامه واردات خودرو گفت:
منوچهر منطقی، معاون حمل و نقل وزیر صمت، شرایط اجرایی شدن آییننامه واردات خودرو را اعلام کرد.
پس از گذشت ۴ ماه، روز ۳ شهریورماه، جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیات وزیران تصویب شد و معاون اول رئیس جمهور مصوبه نهایی را به کلیه سازمانها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد.
درست از تابستان ۱۳۹۷ که واردات خودرو به کشور ممنوع شد، افزایش قیمت، نوسان قیمت خودروها اوج گرفت. از همان زمان بود که نه تنها قیمت خودروهای صفر و کارکرده خارجی، بلکه قیمت روز خودرو داخلی هم سر به فلک کشید و بازار را برهم ریخت.
در همان روزها هم بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این باور بودند که اگر زمستان همان سال واردات از سر گرفته شود، تا حد زیادی از افزایش قیمتها جلوگیری میشود، اما واردات ماشین باز نشد که نشد و قیمتها هم روز به روز صعودی شد.
حالا اما به نظر میرسد با گذشت بیش از چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، شمارش معکوس برای باز شدن درهای ورود خودرو به کشور باز شده اما دیگر امیدی به بازگشت قیمتها به نرخهای قبلی نیست. چرا که علاوه بر افزایش چندبرابری قیمت خودروهای خارجی و داخلی، نرخ ارز، به نتیجه نرسیدن برجام و تورم نیز در این میان اثر گذار است و گویی دیگر کار از کار گذشته است.
تعرفه واردات خودرو از آن دسته مواردی است که هرساله و با توجه به حقوق ورودی کالا به کشور (بر اساس بودجه همان سال) تعیین میشود.
با توجه به تصویب تعرفه ورودی کالا به کشور در سال ۱۴۰۰، به صورت کلی اعلام شد. با این حال اما در بند چهارم تعرفههای ورودی خودرو، حقوق ورودی خودروهای سواری حداقل به میزان هشتاد و شش درصد (۸۶%) ارزش گمرکی آن اعلام شد.
این درحالی است که از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور بسته شده است و در حال حاضر فقط چند شرکت خودروساز، تعدادی خودرو چینی را به کشور وارد میکنند.
بر اساس اعلام رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعرفه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۱ همانند تعرفه سال گذشته آن از ۴۰ تا ۷۵ درصد تعیین شده است.
واردات روز افزون خودروهای چینی طی دهه اخیر، رقابت خرید و فروش را بیش از سایر برندها همچون خودروهای فرانسوی و کرهای کرده است. طی سالهای اخیر که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، خودروهای چینی اما به صوت مونتاژ توسط خودروسازان داخلی همچنان مهمان بازار خودرو ایران بودند و هستند.
از سال ۱۳۹۷ تاکنون، خودروهای چینی همچون دیگنیتی، فیدلیتی، انواع تیگو (تیگو۷ پلاس، تیگو ۸ پلاس، تیگو ۸ پرو و …)، برخی مدلهای جک به صورت مونتاژ و اکثرا در منطقه تجاری بم (توسط مدیران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور) و یا خط تولید ایران خودرو و سایپا وارد کشور شد.
حالا با ,واردات خودروهای چینی به بازار خودرو، برخی کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که در صورت آزادسازی واردات خودرو به کشور، تغییر چندانی بر تعدیل قیمت خودروهای چینی ایجاد نخواهد شد. چرا که در حال حاضر این خودروها رقیب اصلی خودروهای داخلی محسوب میشوند و همچنان بازارشان چه در بخش خرید و فروش خودرو دست دوم و چه خرید و فروش خودروهای صفر داغ است.
آذرماه ۱۴۰۰ بود که بودجه سال آینده تقدیم مجلس شد. بودجهای که در آن خبری از آزادسازی واردات خودرو نبود، اما هنوز هم امید به آزادسازی همچنان برای بازار خودرو باقی است تا شاید دولت سیزدهم نظری بر بازار خودروهای خارجی بیاندازد و قیمتها نیز به واسطه ورود خودروهای خارجی تعدیل شوند.
برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که سود و زیان آزادسازی واردات خودرو یکسان است.
سال
تعداد واردات دستگاه خودرو
۱۳۹۰
۳۹.۰۰۰
۱۳۹۱
۴۴.۳۳۱
۱۳۹۲
۷۸.۶۷۳
۱۳۹۳
۷۶.۰۰۰
۱۳۹۴
۲۰.۰۰۰
۱۳۹۵
۵۲.۰۰۰
۱۳۹۶
۶۲.۰۰۰
۱۳۹۷
۱۵.۰۰۰
۱۳۹۸
–
۱۳۹۹
–
–
تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45
واقعا برا خودم متاسفم که به امید واردات خودرو نشستم که شاید قیمت خودروهای ایرانی ارزان شود تا شاید بتوان یک ماشین خرید ولی افسوس
کدوم واردات؟ با کدوم ارز؟
وقتی خودروهای وارداتی توی بورس به فروش میرسن فقط پولدارها میتونن بخرن، اونم بالاتر از قیمت پایه و مازاد قیمت پایه طبق قانون میره تو جیب مبارک دولت و سر کمدرآمدها میمونه بیکلاه…
والله همین پراید مقاوم سازی کنید و به ما بدید راضی هستیم. واردات ماشین خارجی به نفع قشر متوسط اعم از کارمند و کارگر نیست. چون توان خرید آن را ندارند.
تو لیست اعلامی نامی از کارمانیا نیست. یکسالی است که عنوان می کنند خودروی تانک به مشتریانشان خواهندداد. ۵ سال همش دروغ دروغ. خسته نشدید چندین مدیر خودروساز تو کشور داریم. کدامشان مسیر کارمانیا را رفتند؟ برای اینکه مدیران در سطح کلان تفکرات قوی دارند و دائم دنبال فکرهای بزرگتری هستند. ولی کارمانیا ۵ ساله خجالت نمی کشه پول مردم گرفته که خودرو تحویل بده. حدود یکسال میشه که رفتم پیش مدیر کارمانیا. خودروی s6 تو انبارشان بود و قول داد خودروی ما را تحویل بده. حدود دو ما پیش که پیشِ مدیر کارمانیا بودم عنوان کرد ۸ نفر از پرسنل صداوسیما خودرویشان را تحویل بدن، خودروی ما را هم تحویل دهند. متاسفانه نه تلفن همراه مدیر و نه تلفن شرکت پاسخگو نیستند. یکسال پیش خودرو s6 و هایما s7 و جک s5 قیمتشان حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون بود ولی امروز حدود یک میلیارد شده آقای مهندس بلاتکلیفی تا کی؟ خسته نشدید از دروغ؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
source
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.