یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
بازار خودرو روزهای ملتهبی را میگذارند. ناآرامیها، توقف مذاکرات احیای برجام و مبهم بودن نتیجه آن و عدم موفقیت دولت در اجرای برنامههای اقتصادی موجب شده تا نرخ تورم همچنان صعودی باشد و قیمت دلار در اواسط آبان ماه به ۳۷ هزار تومان برسد. قیمت خودرو هم که رابطه مستقیمی با نرخ تورم و ارز دارد، با شیب بیشتری گران میشود و با مقایسه قیمتها در ۲۱ آبان با ۲۱ مهر، شاهد تفاوت خیلی زیادی هستیم. در سالهای گذشته، افزایش قیمت همیشه موجب میشد تا خرید خودرو و فروش خودرو رونق بگیرد، اما این اتفاق در پاییز ۱۴۰۱ نیفتاده و فعلا رکود در بازار به چشم میخورد که دلیل اصلی آن هم کاهش قدرت خرید است. هر چند اسامی شرکتهای واردکننده و خودروهای مجاز وارداتی در ابتدای آبان ماه منتشر شد، اما فعلا اتفاق تازه دیگری در مورد واردات خودرو نیفتاده تا تاثیر مثبتی روی کاهش یا تثبیت قیمتها داشته باشد.
مدل ۱۳۹۹ – ۳۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
برلیانس H230 نسخه سدان H220 است که سال ۲۰۱۲ در چین روی خط تولید قرار گرفت و سال ۱۳۹۴ توسط سایپا در ایران عرضه شد و یک سال بعد خط تولید آن به پارس خودرو تحویل داده شد. این خودرو از نظر امکانات و تجهیزات تفاوتی با مدل هاچبک ندارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۱۴.۵ ثانیه است و خودرویی کند به حساب میآید اما از نظر مصرف سوخت اقتصادی است و ۶.۸ لیتر در صد کیلومتر میسوزاند.
تیپ ۲ – مدل ۱۴۰۱ – ۳۲۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تیپ ۳ پانوراما – مدل ۱۴۰۱ – ۳۵۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۶ یکی از پرفروشترین و محبوبترین خودرو هم در بازار ایران و هم در بازارهای جهانی است. هاچبک فرانسوی در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار راهی خیابانهای کشور شد و در آن زمان به دلیل فاصله کم بین عرضه در ایران و فروش در بازارهای جهانی، خودروی مدرنی به حساب میآمد. پژو ۲۰۶ در ۶ تیپ تولید میشد که از نظر پیشرانه، گیربکس و آپشن با هم متفاوت بودند. در حال حاضر فقط تیپ ۵ و ۲ روی خط تولید باقی ماندهاند، اما ایران خودرو جدیدترین مدل هاچبکش را با نام پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما معرفی کرده است. مصرف سوخت این هاچبک کوچک ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر است.
مدل ۱۳۹۹ – ۳۶۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۶ SD در سال ۱۳۸۵ به بازار ایران معرفی شد و از آن زمان با هشت تیپ عرضه میشد اما از سال ۹۳ فقط تیپ V8 تولید میشود. تنها تفاوت ۲۰۶ صندوقدار با هاچبک در اتصالات فنربندی عقب است که باعث بهتر شدن فرمانپذیری خودرو شده است.
مدل ۱۴۰۰ – ۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۳۹۹ – ۳۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۴۰۵ قدیمیترین خودروی ساخت داخل است که سه دهه روی خط تولید قرار داشت و آخرین مدل آن در سال ۱۳۹۹ به دست مشتریان رسید. این اوایل دهه ۷۰، با موتورهای ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری به مشتریان ایرانی معرفی شد و از سال ۸۱ موتور ۱.۸ لیتری XU7 به ۴۰۵ قدرت داد. صندوق عقب ماشین دوگانهسوز به دلیل نصب باک گاز CNG، گنجایش کمتری از مدل بنزینی دارد. پژو ۴۰۵ SLX آخرین تیپی این سدان است که همچنان تولید میشود و در ظاهر تفاوتهایی با GLX دارد و از پیشرانه TU5 پژو ۲۰۶ استفاده میکند.
موتور XU7 – مدل ۱۴۰۱ – ۳۳۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور XU7 – مدل ۱۴۰۰ – ۳۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور XU7P – مدل ۱۴۰۱ – ۳۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور XU7P – سال – مدل ۱۴۰۱ – ۳۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا شناخته میشد، در سال ۱۳۷۹ به دست خریداران ایرانی رسید. این خودرو شبیه به ۴۰۵ اما با چهرهای جدیدتر، با الهام از پژو ۴۰۶ مخصوص بازار ایران طراحی و تولید شده و به نوعی فیسلیفت پژو ۴۰۵ محسوب میشود. این خودرو در چهار مدل LX، اتوماتیک، دوگانهسوز و ساده در بازار خودرو خرید و فروش میشود. موتور پارس همان موتور ۱.۸ لیتری است که روی ۴۰۵ GLX قرار دارد. LX یکی از مدلهای پژو پارس یا پرشیا است که از سال ۱۳۹۰ و با موتور TU5 روانه بازار شده است. پژو پارس LX از امکانات بیشتری نسبت به دیگر مدلهای پارس برخوردار است. ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، پژو پارس ساده را با پیشرانه XU7P تولید و عرضه میکند.
مدل ۱۴۰۰ – ۳۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
زامیاد پادرا پلاس، در کنار شوکا و پادرا یکی از وانتهایی است که خودروسازی زامیاد به عنوان جانشین و جایگزین وانت نیسان تولید کرده. این خودرو مونتاژ تک کابین وانت فودی لیون چینی است که موتور قدیمی نیسان جونیور زیر کاپوت آن قرار گرفته. به این شکل، پادرا پلاس همان وانت نیسان است که فقط ظاهر بهتری از پرفروشترین وانت تاریخ صنعت ایران دارد. نسخه دو کابین این خودرو، اوایل سال ۱۴۰۰ با نام زامیاد کارون معرفی شد و به بازار آمد.
موتور EF7 – مدل ۱۴۰۱ – ۳۶۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور EF7 – مدل ۱۴۰۰ – ۳۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور EF7 – مدل ۱۳۹۹ – ۳۲۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موتور XU7 – مدل ۱۴۰۱ – ۳۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
سمند LX یکی از تیپهای خودروی ملی است که در سال ۱۳۸۳ و با هدف رفع کاستیها و نواقص تیپهای قبلی و همزمان با تیپ SE به بازار آمد. در سال ۱۳۸۸، مدل دوگانهسوز این خودرو عرضه شد و دو سال بعد موتور بنزینی EF7 روی سمند LX قرار گرفت. این خودرو یکی از جادارترین ماشینهای تولید داخل است و البته جزو کمآپشنترینها هم به حساب میآید. سمند LX ساده با موتور XU7 به فروش میرسد که روی پژو ۴۰۵ و پارس هم استفاده شده و قدرت کمتر و مصرف بیشتری از سمند LX با موتور EF7 دارد.
مدل ۱۴۰۱ – ۳۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۰ – ۳۵۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان
سمند سورن پلاس، فیس لیفت ELX است که دارای گرافیک متفاوت چراغها، جلوپنجره مشکی رنگ و باله روی صندوق عقب است. سمند سورن ELX تیپ و مدل جدیدی از سمند سورن بود که در سال ۱۳۹۰ به بازار آمد. در این تیپ موتور EF7 مثل بقیه محصولات ایران خودرو استفاده شد و همین طور ترمزهای چهار چرخ به نوع دیسکی تغییر پیدا کرد.
مدل ۱۴۰۱ – ۳۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مدل ۱۴۰۰ – ۳۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
شاهین جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا، برای اولین بار در سال ۹۷ در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد. این سدان جمع و جور در ابتدا با نام رهام اما بعد به دلیل شباهت ظاهری با پرنده شاهین و به خاطر حمایت از این پرنده، نامش تغییر پیدا کرد. موتوری که زیر کاپوت شاهین قرار گرفته، همانی است که قبلا در ساینا، تیبا و کوییک استفاده شده بود، با این تفاوت که توربوشارژ دارد. این خودرو دارای دو تیپ S (لو آپشن) و G (فول آپشن) است که فعلا فقط شاهین G را میتوان در طرح فروش سایپا خریداری کرد.
تک کابین – مدل ۱۴۰۱ – ۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تک کابین – مدل ۱۴۰۰ – ۳۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تک کابین – مدل ۱۳۹۹ – ۳۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دو کابین – مدل ۱۴۰۰ – ۳۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
دو کابین – مدل ۱۳۹۹ – ۳۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
کارا اسمی است که بهمن موتور روی وانت مزدا سری B گذاشته و با بدنههای تک کابین و دو کابین تولید و عرضه میکند. کارا بهمن در کنار وانت نیسان زامیاد، یکی از پرسابقهترین و ماندگارترین خودروهایی است که بعد از ۴-۵ دهه همچنان با همان ظاهر به دست مشتریان ایرانی میرسد. در این سالها فقط تغییراتی در مشخصات فنی و کابین کارا اعمال شده و در حال حاضر گروه بهمن برنامهای برای جایگزینی آن با خودرو جدیدتر ندارد.
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
source
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.