یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
دلار یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عناصر و المانها بر اقتصاد کل کشور است و بالا و پایین شدن نرخ دلار و در کل ارزهای خارجی میتواند قیمت کالاهای داخلی را کم و زیاد کند. اگرچه واردات خودرو چند سالی متوقف بود و در حال حاضر بیشترین سهم بازار در اختیار خودروهای تولید و مونتاژ داخل است، اما افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو را نیز افزایش میدهد. دلیل آن هم، تاثیر قیمت ارزهای خارجی، به خصوص دلار، روی زنجیره تامین و مواد اولیه شامل آهن، شیشه، پلاستیک و… است که برای ساخت خودرو به کار میرود. بدین شکل نرخ دلار و قیمت خودرو رابطه تقریبا مستقیمی دارند که با افزایش نرخ این ارز، قیمت ماشین کارکرده و صفر نیز گران میشود و با تثبیت یا کاهش نرخ دلار میتوانیم شاهد ارزانی یا ثبات قیمتها در بازار باشیم. البته کاهش نرخ ارز لزوما همیشه موجب کاهش و ثبات قیمت خودرو نمیشود.
اقتصاد ایران، یک اقتصاد کاملا دولتی است و قیمت بیشتر کالاها، به خصوص کالاهای تولید داخل، توسط نهادهای دولتی تعیین میشود. بدین ترتیب دیگر دست نامرئی بازار، عرضه و تقاضا تاثیری در تعیین قیمت ندارد.
خودروهای تولید داخل نیز عمدتا توسط دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا تولید و عرضه میشوند و با وجود اینکه سهام این دو شرکت در بورس مبادله میشود اما سهامداران خرد تاثیری در سیاستهای این دو خودروساز نداشته و سهام مدیریتی در دست دولت است. مدیرعامل ایران خودرو و سایپا و همین طور خط مشی این شرکتها نیز توسط دولت تعیین میشود.
تورم، اولین و مهمترین عامل برای تعیین قیمت خودرو است. نرخ تورم توسط بانک مرکزی اعلام میشود و هر سه ماه بررسی شده و در صورتی که مواد لازم برای تولید خودرو مثل شیشه، فولاد و… افزایش قیمت داشته باشند، قیمت خودروها میتواند با توجه به میزان تورم این نهادهها افزایش یابد.
عامل دیگری که در قیمت خودرو تاثیر دارد، نرخ ارز است. برای تولید خودرو مواد اولیه و نهادههایی نیاز است که بخشی از آن توسط تولیدکنندگان داخلی تامین میشود و بخشی هم باید از کشورهای خارجی وارد شود و خرید آنها با دلار و یورو صورت میگیرد. در حالت اولیه نرخ ارز به صورت غیرمستقیم روی قیمت مواد اولیه تاثیر میگذرد و در حالت دوم هم خرید نهادهها به صورت مستقیم با دلار یا یورو انجام میشود. نرخ ارز توسط بانک مرکزی تعیین میشود و در صورتی که قیمت دلار یا یورو افزایش داشته باشد، قیمت اتومبیل نیز زیاد میشود.
بدین ترتیب، با تغییرات نرخ تورم و ارزهای خارجی، دولت میتواند به خودروسازان اجازه دهد تا قیمت کارخانهای محصولاتشان را افزایش دهند.
قیمت خودروهای کارکرده و دست دوم تابعی از قیمت کارخانهای است و با توجه به عواملی مثل کارکرد، سال ساخت، آپشنها و… تعیین میشود.
تولید خودرو نیازمند مواد اولیهای شامل فولاد، شیشه، پلاستیک، پارچه و… است که توسط تولیدکنندگان داخلی و خارجی در اختیار خودروسازان قرار میگیرد. افزایش نرخ ارزهای خارجی به معنی کاهش ارزش پول ملی است و موجب بالا رفتن قیمت مواد اولیه لازم برای تولید خودرو میشود. علاوه بر این، بعضی از مواد اولیه و فناوریهایی که در ساخت ماشین به کار میروند، توسط شرکتهای خارجی تولید شده و برای خرید آنها باید ارز خارجی پرداخت شود.
هر چند در هر دو حالت افزایش قیمت نرخ دلار، باعث گرانی قیمت مواد اولیه و در نهایت قیمت خودرو میشود، اما خودروسازانی مثل ایران خودرو و سایپا، که مواد اولیه را از تولیدکنندگان داخلی میگیرند و درصد زیادی از قطعات محصولاتشان در داخل تولید میشود، تاثیر کمتری از نرخ دلار میپذیرند. شرکتهایی که بخش زیادی از قطعات خودروهایشان چه به صورت مجزا و چه به صورت CKD وارد میشود، تاثیر زیادی از نرخ دلار میگیرند.
البته نوسانات ارزی، تاثیرات کوتاهمدتی روی قیمتهای بازار دارند و در بلندمدت نرخ تورم، شاخص اصلی تعیین قیمت خودرو است. بدین صورت که در بعضی مواقع حتی با کاهش نرخ ارز، قیمت خودروها نه تنها کم نمیشود، بلکه افزایش نیز پیدا میکند.
قیمتها در بازار خودرو ایران همیشه سیر صعودی داشته که دلایل آن افزایش مداوم نرخ تورم و قیمت دلار و یورو است و هر چند ممکن است گاهی اوقات و در مقاطعی قیمت خودرو ثبات پیدا کند یا حداکثر ماهی یکی دو درصد به قیمتها اضافه شود، اما تورم مزمن ۴۰ – ۵۰ درصد و نرخ دلار بالای ۳۰ هزار تومان، میتواند موجب نوسانات شدید قیمتی در بازه کوتاهمدت و افزایش چند صد میلیونی طی چند ماه شود.
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
source
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.