یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
مجله خودرو کارستان – آموزش تعمیرات و بررسی خودرو
فهرست مطالب
– دور موتور در حالت آرام معمولاً بین 800 تا 900 باید ثابت باشد.(850 برای پژو)
– نوسانات جزئی در حد 50 واحد خیلی اهمیتی ندارند و مربوط به کثیفی سنسور یا عملکرد ECU برای تنظیم استپر هستند.
– نوسانات بیشتر اگر با صدا همراه باشند بدلیل مشکل سخت افزاری در موتور مثل یاتاقان زدن یا انحنای میل لنگ هستند.
– نوسانات یکدفعه که تداوم ندارند مربوط به خود سنسور دور موتور هستند.
زمانی که مشاهده می کنیم موتور دارای نوسان است و مشکل مکانیکی ندارد احتمالاً 2 مشکل وجود دارد :
1.مشکل در پاشش نامنظم یا حجم ناصحیح از سوخت
2.مشکل در ورودی هوا یا اندازه گیری آن
برای تشخیص این موارد باید با مشاهده پارامتر های زنده ، از وضعیت عملکرد موتور مطلع شویم. خیلی از این پارامتر های به صورت زنجیره ای به هم متصل هستند و یک عیب یابی صحیح به معنی تشخیص این زنجیره ها است.
فرضا در زمانی که دور موتور دچار نوسان شدید در حالت درجا شده است، باید به این پارامتر ها توجه کرد:
1.وضعیت استپر
2.زاویه دریچه گاز
3.فشار منیفولد
4.تایم جرقه
5.تایم پاشش
1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به ECU برای پاشش سوخت.
2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین.
3- ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین.
4- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص.
– ولتاژ باطری در خودرو روشن باید بین 12 تا 14 ولت با نوسان کم باشد.
– نوسانات زیاد یا افزایش محسوس ولتاژ با گاز دادن بدلیل مشکل دینام (معمولاً کوتاه شدن ذغال ها) هستند.
– در صورت وجود ولتاژ بیش از 14 ولت آفتامات دینام خراب است و احتمال آسیب به بخش های حساس الکترونیکی وجود دارد.
– زاویه دریچه گاز در حالت دور آرام در خودروهای گاز سیمی باید 0 و در خودروهای دریچه گاز برقی که استپر ندارند براساس راهنمای آن (معمولاً 6 تا 12 درجه بسته به سردی و گرمی) باشد.
– ممکن است مشکل از عدم رگلاژ پولکی دریچه گاز باشد.
– درست نبودن زاویه دریچه گاز کلیه محاسبات ECU را به هم می ریزد.
– ولتاژ بازگشتی از پتاسومتر دریچه گاز که موقعیت فعلی آن را به ECU گزارش می دهد.
– زاویه دریچه گاز مقدار محاسبه شده ولتاژ دریچه گاز است.
در خودروهای انژکتوری که مجهز به سنسور اکسیژن نمی باشند با از کارافتادن این سنسور بد کار کردن موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده میباشد. اما در خودروهای مجهز به سنسور اکسیژن باعث میشود که کار این سنسور رو تصحیح کند. در مواردی که سنسور فشار داخل منیفولد خراب شود ECU اطلاعات مربوط را از روی سنسور دریچه گاز محاسبه می کند.
با از کار افتادن یا خرابی این سنسور دود سیاه از اگزوز خارج می شود قدرت و شتاب خودرو کم شده وهنگام شتاب گیری، خودرو عطسه زده و با دل زدن دور موتور بالا میرود و ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک شود.
1- کارکرد بد موتور همراه با بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص.
2- ایجاد دود که ثابت نیست و بنا به شرایط متفاوت میباشد.
3-گاز خوردن بی دلیل خودرو زمانی که پا را از روی پدال بردارید.
اين سنسور از يك مقاومت متغير دوراني تشكيل شده است و با گردش محور دريچه گاز مقدار مقاومت تغيير كرده و باعث تغيير در ولتاژ خروجي سنسور موقعيت دريچه گاز ميگردد . اين تغيير ولتاژ بهECU ارسال شده ، تا از ميزان باز و بسته بوده دريچه گاز مطلع سازد .
ECU متناسب با درجه باز شدن دريچه گاز و يا به عبارتی ولتاژ خروجي اين سنسور ميزان گاز دادن و شتاب را تعين میكند و مطابق با آن بهترين تزريق سوخت را انجام می دهد . اتصال لغزنده اين سنسور با محور دريچه گاز هم محور بوده و با كوچكترين حركت درچه گاز ميزان بازبودن آن را حس كرده و در اثر بار و بسته شدن دريچه گاز ولتاژ خروجی از سنسور تغيير می كند و بر اثر اين تغيير ولتاژ اطلاعات ECU ارسال شده و واحد كنترل موتور نيز مخلوط سوخت مورد نياز را محاسبه مينمايد . اين سنسور بر روي دريچه گاز نصب می گردد .
– تعیین این مقدار از وظایف اصلی ECU است که از مقادیر دریافت شده توسط سنسورها محاسبه می شود.اگر این مقدار در دور آرام نوسان داشته باشد یا در بازه تعریف شده توسط کارخانه نباشد احتمال قوی مشکلی در یکی از بخش ها وجود دارد.
مثلاً در هنگام سرد بودن خودرو ECU از روی عمدتاً اطلاعات سنسور دمای آب علاوه بر بازکردن مجرای Bypass توسط استپر میزان پاشش سوخت را بیشتر و آوانس جرقه را جلو می برد تا خودرو راحت تر روشن شود.
تغییرات نامنظم و نوسانات ناگهانی زمان پاشش معمولاً ناشی از ارسال مقادیر ناصحیح از سوی سنسور اکسیژن است.
نحوه پاشش بنزین توسط این قطعه به این صورت است که میزان مشخصی از فشار بنزین که معمولا ۳/۵ بار است از ریل سوخت به قسمت فوقانی یا ورودی انژکتور هدایت شده و از فیلتر آن عبور کرده و با فعال شدن میدان مغناطیسی توسط سلونوئید , سوزن انژکتور بالا رفته و بنزین از سوراخ یا سوراخهای خروجی انتهای انژکتور به صورت پودر با زاویه , زمان و میزان مشخص و کنترل شده خارج میگردد.
مدت زمان پاشش و همینطور میزان تحت کنترل آن اهمیت کار انژکتور را نمایان میکند , حتی خرابی و غیر کارآمد بودن انژکتور با مدت و میزان پاشش آن رابطه مستقیم دارد.اگر انژکتوری به درستی عمل نکند ابتدا بایستی به بررسی فرمانی که از ECU می آید پرداخت و در صورت صحت و مساعد بودن تمام شرایط مرتبط با ایسیو به کنکاش در مورد سلامت و کارایی خود انژکتور پرداخت.
متذکر میشود که قطعاتی همچون سنسور دور موتور , سنسور فشار منیفولد , سنسور دمای آب , دریچه گاز , سنسور اکسیژن و … به توسط ایسیو با انژکتورها ارتباط داشته و به طبع در میزان و زمان پاشش آنها تاثیر گذارند.
– اگر زمان شارژ کویل به نسبت دور موتور از بازه های تعریف شده کارخانه آوانس یا ریتارد بود باید سیستم برق کشی و کلیه سنسورها و عملگرها تست شوند و نهایت خود ECU برای صحت مدارات الکتریکی آزمایش شود.
– ECU در زمان سرد بودن یا افزایش دور آوانس جرقه را جلو می برد تا با آوانس سوپاپ ها متناسب باشد.
اگر مقدار این سنسور در بازه تعریف شده نبود در اطلاعات دریافتی از سنسورها یا عملگرها اخلالی وجود دارد.
– استپرموتور وظیفه باز کردن مجاری موازی با دریچه گاز که به ByPass مشهور است را دارد.
– خودروهای دریچه گاز برقی استپر ندارند و بجای آن دریچه گاز با زاویه کمی باز می شود.
1-خاموش شدن ماشین به خصوص در زمان رها کردن ناگهانی پدال گاز.
2-کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه در زمان گرفتن کولر ودور آرام خودرو.
3- گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو.
4-ثابت نبودن بی دلیل دور موتور در دور آرام و کاهش افزایش دور خودرو بدون دلیل
– مقادیر این سنسور (یا بصورت 2سنسور مجزا در برخی خودروها) یکی از مبناهای اصلی محاسبات ECU هستند.
– مقادیر آن زمانیکه خودرو ثابت و در دور آرام است نباید نوسان خاصی داشته باشد.
– با از کار افتادن این سنسور به خصوص در ماشین های بدون سنسور اکسیژن یا کاربراتی الکترونیکی باعث میشود که تنظیم موتر از حالت ایده ال خود خارج شود و موتور بد کار کند. اما در سایر خودرو ها به انضمام سنسوراکسیژن تا حدودی این خطا تصحیح میشود.
– با خراب شدن این سنسور موتور دچار لرزش در دور آرام و دیر روشن شدن در هوای سرد و مصرف زیاد سوخت خودرو میشود.
– همچنین خام سوزی که از روی بوی اگزوز قابل تشخیص است ، افت شتاب اولیه ، کله کردن خودرو با برداشتن پا از پدال گاز و بد روشن شدن خودرو می توانند از این سنسور باشند.
– خرابی این سنسور در میزان آلودگی و پاس کردن معاینه فنی موثر است.
– اين سنسور در مسير دستگاه هواي هواكش قرار گرفته است و اطلاعات مربوط به دمای هوا و مقدار هواي ورودی را به موتور را به ECU ارسال می دارد .
– این سنسور توسط يك شيلنگ ميزان خلأ داخل منيفولد را حس كرده و اختلاف ولتاژ را به واحد ECU ارسال ميدارد.
– مخلوط غنی ولتاژ بیشتر و مخلوط رقیق ولتاژ کمتر از مقدار پیش فرض کمپانی (پراید حدود 0.5 و پژو و سمند حدود 0.8)بر می گرداند.
– ولتاژ سنسور اکسیژن نباید ثابت باشد.(قفل نکرده باشد.) بلکه از مقدار تعریف شده کارخانه باید بصورت دائم و مستمر به سمت 0 نوسان داشته باشد و بازگردد.
این مورد بخاطر این است که سنسور اکسیژن مقادیر را از دود اگزوز محاسبه می کند و اگزوز خودرو بصورت مستمر وصل نیست بلکه پلت پلت می کند.
– خرابی سنسور اکسیژن باعث بد کار کردن موتور ، افزایش مصرف سوخت و خام سوزی می شود.
– خرابی این سنسور در میزان آلودگی و پاس کردن معاینه فنی موثر است.
– اين سنسور مقدار اكسيژن گازهای خروجی را كه در منيفولد دود می باشند اندازه گرفته و ولتاژی مناسب با اكسيژن موجود در سيستم كه نشانه رقيق يا غنی بودن مخلوط می باشد به ECU ارسال می كند ، ولتاژ كم نشانه زياد بودن اكسيژن و ولتاژ زياد نشانه کم بودن اكسيژن است .كنترل سوخت در اين سيستم به روش حلقه بسته انجام می گيرد.
– سنسور اكسيژن در دمای مناسب فعال می شود ، لذا سالم بودن گرمکن آن اهمیت زیادی دارد.
– دمای ارائه شده توسط این سنسور برای محاسبات ECU بخصوص در زمان ساسات کشیدن کاربرد دارد.
– در صورت خرابی این سنسور خودرو در هوای سرد با استارت اول و بسادگی روشن نمی شود.
– اگر مقدار ارائه شده بصورت غیرمنطقی بالا یا پائین باشد (مثلا منفی یا مثبت 120 درجه سانتیگراد) سنسور مشکل دارد.
1- دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور.
2- بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد.
3- داغ کردن خودرو و دیر روشن شدن فن .
4- یکسره کار کردن فن رادیات.
با خرابی این سنسور فن رادیات درست عمل نمیکند وخودرو گرم کرده وجوش می اورد و دمای آب در هنگام روشن شدن فن بسیار بالاتر از قبل در پشت امپر دیده میشود وخودرو بدون هیچ دلیل مکانیکی هنگام صبح با استارت زیاد روشن می شود.
اين سنسور اطلاعات مربوط به درجه حرارت آب خنك كننده را توسط يك مقاومت حساس در برابر حرارت به واحد كنترل موتور بر اساس ولتاژ خروجي سنسور مربوطه ، گرم شدن موتور را تشخيص داده و در نتيجه مخلوط مناسبي از هوا و بنزين را در هنگامي كه موتور سرد است فراهم ميكند .
عیب یابی خودرو از روی پارامترهای سنسورها و عملگرها با دیاگ
جدول عیب یابی گاز CNG
موتور آرام می چرخد ولی روشن نمی شود؟
در مسافتهای پیوسته پرگاز موتور سکته (مکث) دارد
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
مطالب پربازدید
بهترین آب رادیاتور، چه آبی است و چه خصوصیاتی دارد؟
تمیز کردن رادیاتور ماشین و پره های آن
راه های تقویت باتری خودرو چیست؟
۶ نشانه خرابی ترموستات خودرو
چرا در شتاب گیری موتور مکث دارد و سکته میزند؟
عیب یابی و تعمیر
پارامترهای مهم در دستگاه دیاگ و دلایل آن
عیب یابی خودرو از روی پارامترهای سنسورها و عملگرها با دیاگ
جدول عیب یابی گاز CNG
موتور آرام می چرخد ولی روشن نمی شود؟
در مسافتهای پیوسته پرگاز موتور سکته (مکث) دارد
اخبار روز
پارامترهای مهم در دستگاه دیاگ و دلایل آن
عیب یابی خودرو از روی پارامترهای سنسورها و عملگرها با دیاگ
جدول عیب یابی گاز CNG
خودرو برابوس 600 Masterpiece
صدور گواهینامه پایه دو، پایه یک و موتورسیکلت برای افراد ناشنوا ممنوع است
موتور آرام می چرخد ولی روشن نمی شود؟
در مسافتهای پیوسته پرگاز موتور سکته (مکث) دارد
بهترین رنگ خودرو چیست؟
انواع آرایش پیستون در موتور
آزادسازی میلیاردها دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران
خداحافظی همیشگی با این خودروهای ارزان
افزایش قیمت خودرو KMC K7 از سوی کرمان موتور
فرآیند واردات خودرو آغاز شده است
خودروسازان مانع از ایجاد رقابت در بازار می شوند
پای خودروهای سنگین به بورس کالا باز شد
ثبات قیمت خودرو در بازار آزاد ۱۰ مهر ۱۴۰۱
تحویل یک خودرو داد مشتریان را درآورد
رشد ۷.۵ درصدی تولید انواع خودرو
قیمت خودروهای کوییک در بازار
مهارت های لازم برای تعمیر و نگهداری خودرو
راههای جلوگیری از گاز نخوردن خودرو
علت ترک خوردن شیشه خودرو
ترفند های جلوگیری از قاطی کردن آب و روغن خودرو
سوئیچ کددار چیست و چه تفاوت هایی با سوئیچ معمولی دارد؟
چرا باید خودروها چشم داشته باشند ؟
اخبار داغ
خودروسازان مکلف به اجرای ۱۵ مصوبه قانونی شدند
سید حمید پورمحمدی کیست + سوابق و عکس
هیچ یک از استانداردهای ۸۵ گانه خودرو حذف نمیشود
کی باید روغن موتور را عوض کنیم ؟
بیوگرافی آزاده زارعی و همسرش + مصاحبه و اینستاگرام
خودرو
پژو پارس را خوب بشناسید
معرفی برترین اَبَرخودروهای تاریخ که هیچ گاه به تولید انبوه نرسیدند! +تصاویر
پرفروش ترین خودروهای الکتریکی در اروپا را بشناسید
قیمت و مشخصات وانت نیسان دیزلی مشخص شد +عکس
رونمایی از بی ام و BMW سری ۸ کوپه + عکس و مشخصات فنی
مسابقات
جدیدترین خودرو لوکس فوتبالیست معروف +عکس
واکنش جادوگر به رقابت دوباره با یزدانی
آخرین مدل شورولت جایزه شطرنج بازان نوجوان ازبکستان
حمایت ویلیامز از لطیفی در مقابل انتقادها
زوج ۱۲۰۰ میلیارد تومانی فوتبال ایران!
آشپزی
این روزها بیشتر انبه بخورید…
منابع گیاهی امگا ۳ را بشناسید
خواص بینظیر زردچوبه که معجزه میکند…
طرز تهیه رولت لذیذ روما با پنیر + (مواد لازم)
طرز تهیه سالاد خیار و ذرت
source
سئو سایت
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.
source
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.