یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
هم‌اکنون دوره‌ای را سپری می‌کنیم که برای طرفداران پیشرانه‌های V12 هم تلخ و هم شیرین است زیرا خودروهایی مثل فراری پوروسانگوئه، آستون‌مارتین والکری و پاگانی یوتوپیا اوج مهندسی موتورهای V12 و همین‌طور آغاز پایان این نیروگاه‌های دوست‌داشتنی را نشان می‌دهند. لامبورگینی نیز امسال تور خداحافظی با پیشرانهٔ V12 خود را آغاز کرده است. البته از قبل میدانیم که اونتادور اولتیمائه آخرین محصول V12 غیر هیبریدی لامبورگینی است اما سازندهٔ ایتالیایی نمی‌خواهد ما سوپرکارهای V12 افسانه‌ای سنت آگاتا را فراموش کنیم که راه را برای اونتادور هموار کردند. این شامل مدل نمادین دیابلو و جانشین آن یعنی مورسیه‌لاگو می‌شود که در اینجا نگاهی به آن خواهیم داشت.

در سینهٔ مورسیه‌لاگو یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V12 قرار داشت که با ۵۸۰ اسب بخار، بسیار قوی‌تر از دیابلوهای اولیه بود. به لطف این نیرو و همین‌طور سامانهٔ چهارچرخ محرک، مورسیه‌لاگو ظرف ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید که در سال ۲۰۰۱ دستاورد بزرگی محسوب می‌شد خصوصاً با توجه به مبدل‌های کاتالیزوری بزرگی که در آن زمان نیاز بود. با استفاده از سیستم روغن‌کاری کارتل خشک، پیشرانه تقریباً ۵۰ میلی‌متر پایین‌تر نصب شده بود که به بهبود قابلیت‌های رانندگی مورسیه‌لاگو کمک می‌کرد. همچنین طراحی این ماشین هم آن‌قدر جذاب بود که حتی هنوز هم چشمگیر به نظر می‌رسد.

مورسیه‌لاگو اولین محصول لامبورگینی بود که در دوران مالکیت آئودی توسعه پیدا کرد و شاید به خاطر همین ارتباط آلمانی بود که این سوپرکار جدید مهربان‌تر از دیابلو بود. در دیابلو باید کنترل‌های سنگین، کابین تنگ و صدای فوق‌العاده بلند موتور V12 را تحمل می‌کردید اما مورسیه‌لاگو خودروی آسان‌تری برای استفاده بود هرچند که هنوز هم توانایی ترساندن راننده را داشت. همچنین هرچند سوپرکار جدید لامبورگینی هنوز هم سواری خشکی داشت اما فرمان آن سبک‌تر و از دیابلو بود. مورسیه‌لاگو در سرعت‌های پایین احساس ناراحتی داشت اما در مسیرهای باز زنده می‌شد. در مورسیه‌لاگو سامانهٔ چهارچرخ محرک دیابلو که حداکثر ۷۰ درصد نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد همچنان حفظ شده بود.

مثل اونتادور، خانوادهٔ مورسیه‌لاگو هم در طول سال‌ها گسترش پیدا کرد. در سال ۲۰۰۴ نسخهٔ رودستر به بازار آمد و سپس نسخهٔ بروز شدهٔ مورسیه‌لاگو با نام LP640-4 در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. در این نسخه، حجم پیشرانه به ۶.۵ لیتر و قدرت آن به ۶۴۰ اسب بخار افزایش یافت. در سال ۲۰۱۰ لامبورگینی رودستر جدید LP650-4 را با ۶۵۰ اسب بخار قدرت به بازار فرستاد. این نسخه به یک سقف پارچه‌ای مجهز شده بود که امکان برداشتن آن به‌صورت دستی وجود داشت. قوی‌ترین عضو خانوادهٔ مورسیه‌لاگو نیز نسخهٔ سوپرولوچه LP670-4 یا SV بود که با استفادهٔ بیشتر از فیبر کربن، وزن آن حدود صد کیلوگرم کمتر شده بود. در این نسخه همچنین قدرت موتور V12 به ۶۷۰ اسب بخار افزایش یافت که ۹۰ اسب بخار از مورسیه‌لاگوی اولیه بیشتر بود و شتاب صفرتاصد را به زیر سه ثانیه رساند.

هرچند مورسیه‌لاگو آخرین ساختۀ V12 بدون توربو یا سیستم هیبریدی لامبورگینی نبود اما آخرین محصول V12 این شرکت با گیربکس دستی محسوب می‌شد. این خودرو از یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده می‌کرد که بعداً یک نمونهٔ اتوماتیک‌شدهٔ الکترونیکی با پدال‌های پشت فرمان هم به آن اضافه شد.

در سال ۲۰۰۴، مورسیه‌لاگو R-GT که برای مسابقات قهرمانی GT طراحی شده بود در پیست معرفی شد. از این نسخه فقط ۹ دستگاه ساخته شد که همگی محرک عقب بودند.

همچنین در طول سال‌ها چند نسخهٔ تولید محدود از مورسیه‌لاگو ساخته شد که یکی از آن‌ها نسخهٔ چهلمین سالگرد بود. این نسخه که برای گرامیداشت چهل‌سالگی لامبورگینی طراحی شده بود، به سیستم اگزوز ارتقاءیافته و کابین چرمی ویژه مجهز شده بود و تنها ۵۰ دستگاه از آن ساخته شد.

درمجموع، بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ لامبورگینی ۴,۰۹۹ دستگاه از مورسیه‌لاگو تولید کرد. این یک دورهٔ درخشان دیگر برای V12 خالص لامبورگینی بود که بعداً با اونتادور ادامه پیدا کرد اما در پایان سال جاری برای همیشه خاتمه خواهد یافت.

miladzm
تجربه نشون داده خروجی کار هر کمپانی که پایه و اساس تولدش فقط بر اساس لج و لجبازی بوده خیلی موفقیت آمیز نمیشه . بالاخره باید یه فرقی باشه بین یه کمپانی که فقط بر سر لج و لجبازی تأسیس شد و یه کمپانی که با ۶۰ هزار دلار پوز کلی سوپر اسپرت ایتالیایی و … الکی گرون رو میماله به زمین . چون آمریکا و آلمان در هر زمینه ای بهترینن
miladzm
کاش یه مقاله هم به مناسبت خداحافظی با موتور هلکت مینوشتید . مخصوصا مدل «««««««« دیمن »»»»»»»»
به نظرم خیلی بیشتر از خداحافظی تراکتور هایی که قطعاتشون با تف به همدیگه چسبونده شده جذابیت داشته باشه .
Reza Waffen SS
فکر کنم روز اول مدرسه نوشتن «« دیمن »» رو بهت یاد دادن که داری تو هر پیجی تکرارش میکنی. آفرین پسر خوب
miladzm
بزار از بیانات گوهر بار و در افشانی هایی که کردی چند تا بگم
روی خر هم سوپرشارژر اندازه دیمن بزاری اینقد سریع میشی .
داج دیمن یه ماشین تیون شدس 😂🤦
توی تبریز ماسل کار تاکسی حساب میاد .
خدایی بیا پایین
محمد هادی
بابا پدال جان انقد رخ این جواهرای ایتالیایی رو بهمون نشون نده،هوش از سرمون بردی امروز
بسسه
بسسسه😔😭
اون مورسیه لگو سوپر ولوچه رنگ پرتغالی رو ببین با اون اسپویلر کایتی شکلش عقب ماشین
آخخخ آخ🤦😓😓😮‍💨😮‍💨
لععععنت بهت ایتالیا
چی ساختی..
❤️❤️لامبورگینی😥😥❤️❤️

من حاضرم از جیب به پدر و مادرت پول بدم بنویسنت مدرسه شبانه روزی
datsun
وقتی یه فن خودروهای چوسان قدیم راجب سوپر اسپورت سازی ایتالیا نظر میده حتما اون ماشین ۶۰ هزارتای هم جنسیسه.
miladzm
نه اون ۶۰ هزارتایی طویوطا پریوس با کنسول وسط کاسه توالته 😂🤦
Ilia2008
همون پریوس زمانی که اومد ۳۰ سال از خودرو های کره ای جلوتر بود
Alan.r
یه چرخ پریوس می‌ارزه به کل صنعت خودروسازی کره مربا
مهردادکمال
این تراکتور که قطعاتش با تف بهم چسبوندن با موتور تنفس طبیعی حدود ۱۲-۱۳سال پیش شتاب زیر ۳ثانیه داشته تازه اعتقاد به سیستم های پرخوران نداشته وگرنه با این مهندسی دقیق میتونسته راحت بالای ۴۰۰تا سرعت بره حالا بنظر شما این لجبازی روی یه اشتباهه!!!
طرحشم شما ببین چقد ماندگاره!!! از صدای موتورش نگم که نبض زندگیه
Reza Waffen SS
داداش جوابشو نده تو توهمه
M
موتور این ماشین برای ۱۲ -۱۳ سال پیش نیست برای ۶۰ سال پیشه!
اولین ماشین لامبو ۳۵۰gtv بود که تو نمایشگاه ژنو رونمایی شد ولی موتور نداشت
بعدا فروچیو لامبورگینی به آقای Giotto Bizzarrini که مسول ساخت Ferrari 250 GTO هم بوده سفارش ساخت یک موتور ۱۲ سیلندر رو میده و میگن فروچیو بهش گفت به ازای هر یک اسب بخار اضافه تر از موتور فراری پاداش هم میگیری
سرانجام یک موتور ۳.۵ لیتری ۱۲ سیلندر میسازه که تو تست های اولیه ۳۷۰ اسب بخار میداد و یکسری ها نقل میکنن که قرار بوده rev موتور از نه هزار به ۱۱ هزار افزایش پیدا کنه که موتور fail کرد ولی موتور لامبو dohc بود در حالی که برای فراری sohc بود
همین موتور بعدا ۶.۱ شد رو دیابلو و ۶.۴ شد روی مورسیه لاگو
البته با یکسری تغیرات جزیی مثل اضافه شدن ۲ سوپاپ دیگه , سیستم Dry sump که برای روغنکاری بهتر تحت شتاب جی بالا استفاده میشه
بعد هم رو اونتادور یک ۱۲ سیلندر جدید دادن و این گاو شیرده رو بیخیال شد لامبورگینی که بیشتر به خاطر الایندگی و مصرف سوخت صدی ۳۵ بود!!!
viper2
از این مقاله یاد گرفتم که چقدر نوع و رنگ رینگ ها میتونه روی زیبایی یه ماشین تاثیر داشته باشه . تو عکس اول لامبو زرد بسیار زیبا هست چون هم خودش عالی طراحی شده هم رینگش خیلی خیلی قشنگ و خوش رنگه ولی تو عکس لامبو نارنجی رینگ های سیاه بسیار ماشین رو زشت کرده . از لامبو هم به خاطر یک چیز خوشم میاد . اونقدر غرور داره که توربو نزاره رو ماشیناش .
جناب ایکس
از معدود خودرو هایی که تا ابد طراحیش تکرار نخواهد شد
Reza Waffen SS
یادمه تو دوران دبستان چند هزارتا کارت ماشین داشتم که باهاشون بازی می‌کردم ولی عاشق یدونشون بودم که قایمش کرده بودم و هیچوقت باهاش بازی نکردم.
اون کارت الهه ای نبود جز لامبورگینی مورسیه لاگو ❤️
مازیار
مورسیه لاگو رو خیلی دوست دارم چون پایه و اساس جذاب ترین لامبورگینی تاریخ و جذاب ترین سوپر کار رادیکال (به لحاظ طراحی بدنه) یعنی رونتون هست
R@min
بنظرم تمام محصولات لامبو یه طرف مورسیه لاگو و دیابلو یه طرف. ابهت و استایل کاملا با نماد برند هماهنگی داشت.
M@M@DRZ911
اونتادور ؟
reza342
فقط و فقط مورسیه‌لاگو SV. طراحیش انگار جاودانس لعنتی. همیشه جذاب وحشی
۹۱۱
این ماشین دیگه با این موتور دیگه به هیچ عنوان تکرار نمیشه. آقا من میخوام برگردم به ۲۰۰۰. 😐😐
Royal Driver UK 70
من میخوام برگردم به ۱۹۹۰ 🙁
بهنام
رونتون از نظر بنده زیباترین سوپراسپرت ساخته شده تاکنون هست که البته بر اساس مورسیه لاگو ساخته شد. یه دونه مورسیه لاگو مشکی سال ۱۳۸۹ وارد کشور شد که در نزدیکی خزرشهر اونو از نزدیک دیدم.هنوز اون روزو یادمه . فوق العاده بود .
Reza Waffen SS
مشکیه یا اونیکه قرمز بودش ؟؟؟
adler
بهترین لامبورگینی که تا به حال دیدم از نظر من واقعا شاهکار با اون v12 وحشی
Royal Driver UK 70
زیباست
Sobhan
😭😭آخرت ماشین 😭آخرت لذت رانندگی همه چیزو لامبور‌ با هم داره 🥰👏
Si
اوج یک لامبو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







آیا حساب کاربری ندارید؟
source
سئو سایت
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.
source

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط khodrocamp