یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
کاغذ، باروت و قطب‌نما. این‌ها فقط چند نمونه از اختراعات چینی‌ها است که به جهانیان کمک بزرگی کرده و اگر موارد دیگری مثل چتر، مسواک و اسکناس را هم در نظر بگیریم می‌بینیم که چین خدمات زیادی به جهان داشته است. همچنین در دنیای امروزی هم می‌توانید از چین به خاطر تولید ارزان‌قیمت هر دستگاهی که هم‌اکنون این مطلب را با آن می‌خوانید ممنون باشید؛ اما همه‌ چیز چین این‌قدر خوب نیست زیرا این کشور به هکرهای کامپیوتری، یک دیکتاتوری مستبد و عدم رعایت قانون کپی‌رایت هم شهرت دارد. در اینجا اما با مورد آخر کار داریم که موجب ساخت خودروهای کپی زیادی توسط چینی‌ها شده است. البته با پیشرفت خودروسازی این کشور، کپی‌کاری‌ها نسبت به قبل خیلی کمتر شده ولی بااین‌حال چینی‌ها هنوز هم این عادت را به‌طور کامل کنار نگذاشته‌اند؛ بنابراین در ادامه قصد داریم با جدیدترین خودروهای کپی چینی آشنا شویم.
گریت وال در سال ۱۹۸۴ به‌عنوان یک خودروساز خصوصی در چین تأسیس شد. این شرکت هم‌اکنون هشتمین خودروساز بزرگ چین محسوب می‌شود و اورا برند الکتریکی آن است. این برند کار خود را با ساخت خودروهایی آغاز کرد که در طراحی از مدل‌های مشهور جهانی الهام گرفته بودند اما جدیدترین محصول اورا بنام پانک کت، پا را از این فراتر گذاشته و اساساً اقدام به ساخت یک فولکس‌واگن بیتل کلاسیک به شکل مدرن و الکتریکی کرده است. این خودرو آن‌قدر دقیق کپی شده که می‌توانست با همین طراحی توسط فولکس‌واگن به‌عنوان یکی از محصولات خانوادهٔ ID به بازار عرضه شود!
شاید تاکنون نام هانلونگ را نشنیده باشید اما این یکی از شرکت‌های تابعهٔ زوتی است که بدون شک، خود مشهورترین خودروساز چینی در زمینهٔ کپی‌کاری محسوب می‌شود. هانلونگ که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده، کراس‌اوور کوانگشی را در آوریل سال ۲۰۲۰ به‌عنوان اولین محصول خود به بازار چین عرضه کرد و ظاهراً به فروش خوبی هم دست پیدا کرده است. این خودرو در ظاهر و خصوصاً در نمای جلو کاملاً مشابه رنجروور است اما در عقب طراحان کمی از میزان کپی‌برداری کاسته‌اند شاید به این امید که طراحی کوانگشی آن‌قدر از رنجروور فاصله بگیرد که لندروور مثل ماجرای لندویند سراغ شکایت نرود!
فوتون که متعلق به گروه بایک است، بیشتر به ساخت خودروهای تجاری مثل ون و پیکاپ می‌پردازد. این شرکت در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۰ پیکاپ جدیدی بنام G9 را معرفی کرد که در نمای جلویی کپی‌برداری از نسل قبلی فورد F150 رپتور را فریاد میزند! این پیکاپ چینی در بیرون با جلوپنجرهٔ بزرگ مشکی‌رنگ، گلگیرهای برجسته با روکش پلاستیکی و ارتفاع زیاد از زمین تمام تلاش خود را کرده تا به رپتور شبیه شود اما در داخل شرایط کاملاً متفاوت است و طراحان فوتون اقدام به طراحی کابین فانتزی و مدرنی کرده‌اند که به بیشتر به خودروهای سواری شباهت دارد تا یک پیکاپ خشن آفرودی.
سونگ‌سان دلفین
شرکتی بنام سونگ‌سان در نمایشگاه پکن ۲۰۲۰ کپی دقیقی از نسل اول شورلت کوروت را با نام دلفین به نمایش درآورد. این خودرو با همکاری BYD ساخته شده و از پلت‌فرم و قوای محرکهٔ این شرکت بزرگ چینی استفاده می‌کند. البته هرچند دلفین در ظاهر بسیار شبیه کوروت C1 است ولی قوای محرکهٔ آن هیچ شباهتی به سوپرکار مشهور آمریکایی ندارد زیرا این خودرو از یک سیستم پلاگین‌هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو و یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که مجموع خروجی آن ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور است و این نیرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سونگ‌سان دلفین با قیمت ۵۹۸ هزار یوآن معادل ۸۸ هزار دلار در چین عرضه می‌شود.
یکی از جدیدترین کپی‌های چینی کراس‌اوور بنام کول داگ است که به‌تازگی توسط هاوال معرفی شده است. این خودرو یک کراس‌اوور آفرودی جمع‌وجور است که در ظاهر جعبه‌ای شکل آن به‌وضوح الهام گیری از فورد برانکو اسپرت دیده می‌شود. این موضوع در قسمت جلو با جلوپنجرهٔ سراسری و چراغ‌های دایره‌ای بیشتر خود را نشان می‌دهد درحالی‌که چراغ‌های عمودی عقب نیز بی‌شباهت به کراس‌اوور آفرودی فورد نیستند. کول داگ با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۸۱ اسب بخار قدرت و قیمت پایهٔ ۱۲۰ هزار یوآن معادل ۱۷,۹۰۰ دلار به بازار عرضه می‌شود.
هرچند چری در اکثر محصولات جدید خود از زبان طراحی اختصاصی و منحصربه‌فردی استفاده کرده است اما به نظر می‌رسد این شرکت چینی هنوز هم نیم‌نگاهی به خودروهای مشهور جهانی دارد زیرا جدیدترین سدان این شرکت که به‌تازگی با نام آریزو ۵ GT معرفی شده است در قسمت جلو با جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل، چراغ‌های باریک تیز و ورودی‌های هوای مثلثی، شباهت غیرقابل‌انکاری به محصولات لکسس مثل سدان ES دارد. آریزو ۵ GT در اصل نسخهٔ اسپرت‌تر و لوکس‌تری از آریزو ۵ پلاس محسوب می‌شود یعنی همان خودرویی که ما در ایران با نام آریزو ۶ می‌شناسیم.
رضا
حیف رامین دیگه نیست ۵۰ خط در دفاع از چاینا برامون بنویسه 🤣🤣
NAVID۰۰۹۸
تو اون کامنتی که کاربر مهدی به من میگه چرا چینی‌ها را تحقیر میکنی در حالی که لُپِ کلام من چیز دیگر بود در بابِ سختی طراحی در گذشته و سادگی در حال حاضر ، ولی ، اما ، آقا مهدی در این مقاله تحویل بگیر که چینی‌ها حتی اگر جهان خودرو را هم در دست بگیرند باز کسی یا چیزی نیستند جز بی‌اصل و نصب‌هایی که ۴تا چرخ گذاشتند روی فرغونی از آپشن‌های کم‌کارآمد و به درد نخور !!!
♧Quark♧
بنظرم از چینی ها نباید ایراد گرفت چون ژاپنی ها هم از کپی کاری شروع کردن ، حالا اونموقع بخاطر نبود نرم افزار های طراحی کمتر کپی کاری میشد ولی الان سریع انجام میشه بعد از اینکه کپی کردن یه مقدار تغییرات تو ظاهر ماشین میدن و سریع به هدف ماشینی که تجربه صد سال یه شرکته میرسن
اینم لینک چند تا از کپی کاری های ژاپنی ها از برند های آمریکایی وایتالیایی بهمراه تاریخ
https://www.thedrive.com/design/846/11-rare-japanese-classics-ripped-from-western-car-design
یوسف
کاملا موافقم…. در ژاپن هم همین اتفاق افتاد اما با همکاری و ثبت قرارداد…. به عنوان نمونه نسل اول لندکروز دقیقا خود جیپ بود. و تنها تفاوتش تغییر لگو بود که اونم با چسب ۱۲۳ چسبونده بودن البته مطمئن نیستم اون موقع چسب ۱۲۳ بوده یا و جالب اینکه حتی ژاپنی ها از اسم لندرور هم کپی کردند و گذاشتن لند کروز….. توی تاریخچه تویوتا هست مستند مستند
مهدی
دوست عزیز ایراد اینه که شما صرفا احساسی نظر میدی و واقعیت ها رو لحاظ نمیکنی . مملکت داری این موارد رو برنمیتابه شما اگر فرمولی می‌شناسی که به کشور با ۱.۵ میلیارد جمعیت و بدون منابع طبیعی قابل توجه به تکامل اقتصادی و فرهنگی برسه اونم وقتی بلوک مخالفش تمام قدرت مالی و تبلیغاتی رو دست داره بفرما ایدئولوژیتون رو ارائه بدین! واقعیت اینه که برای بیشتر مردم دنیا خودرو یه کالای مصرفی هست برای رسیدن از نقطه a به نقطه b و هزینه مهمترین فاکتوره! چینی ها هم فعلا سبک و سیاقشون این بوده که دارن ریل عوض میکنن و کم کم برند خودشون رو ارائه میدن و برای کشوری که دو دهه نمیشه صنعت خودروسازی تاسیس کرده قابل احترامه
کافر مقدس
برای کشوری که کتاب جورج اورول درش سالها زندان داره و مردم در قفس ایده الوژی حبس هستند و با صدها میلیون دوربین و میکروفن شبانه روز کنترل میشن همین که نفس میکشند باید راضی باشند
مردم ایران و چین و روسیه و کوبا همینکه نفس میکشند راضی باشند
RAMIN
دوست عزیز تمام اینها اتفاقی هست و کاملا از زبان طراحی اصیل خود شرکت ها استفاده شده
phonix
اصیل برا شرکتی که بیست سال هم شاید فعالیت نداشته جوکه
RAMIN
کینگ چانگان همه سدان هارو بسته به توپ
و هرکس قدرت و عظمت این آشپزخانه مجهز رو نمیتونه ببینه واقعا کم انصافه
parsa عشق ماشین
واقعا همشون خیلی زشت بودن به جز هاوال کپی کرده ها ولی به دل میشینه طراحیش.
ولی این چریه چه سمیه کسی بهش گیر نمیده؟؟؟؟؟
از فوتون هم انتظار نداشتم فکر می کردم بهتر باشه اخه کلی از وسایل تجاری توی چین و حتی امریکای جنوبی ازشون استفاده میشه.
علی جردن
ایران خودرو این همه هزارهزار میلیارد تومن داره بخاطر تولید سمند هرسال به دولت و مردم ضرر مالی می زنه اگه این پول‌ها دست مدیران کارآمد می بود از چینی ها و کره ایی ها خیلی جلوتر بودیم یه جیزایی در حد رضوانی می ساختیم تو خاک وطن
JDM lover
رامین کجایی 🤣🤣🤣🤣
ببین پدال برات چی اورده
ولی واقعا لکسوس باید یه شکایتی چیزی از چری بکنه بخاظر این کپی واضح
ارسلان
اگه بخواییم فقط از منظر قانونی نگاه کنیم ماشین کپی اگه توی همون کشور خودش که قانون کپی نداره تولید و به فروش برسه مشکلی از لحاظ قانونی نداره اگرم به کشورایی که اونا هم قانون کپی ندارن صادر بشه بازم مشکلی نداره
چون بلاخره قانون بسته به جغرافیایی که مرزبندی سیاسی شده تغییر میکنه ما نمیتونیم انتظار داشته باشیم که قانون کشور A توی کشور B هم همون قانون اجرا بشه
جدای از این مساله توی همون کشورایی که قانون کپی رایت دارن اگه طراحی تون رو ثبت اختراع یا ثبت ایده نکنید اگه ازتون کپی کنن شکایت تون از لحاظ قانونی فاقد اعتباره مگه اینکه حکم سلیقه ای صادر بشه بخاطر منافع ملی
مثلا یه کشوری صنعت اتومیبل سازی داره و دولت اون کشور درامد زیادی از این صنعت کشورش داره بعد یه شرکت خارجی میاد یه کپی میزنه درحالی که طراحی شرکت اصلی ثبت اختراع یا ثبت ایده نشده برای همین یه دادگاهی در کشور اصلی که ازش کپی شده شکل میگیره بر علیه شرکت کپی کننده خب چون طراحی ثبت نشده شکایت ش پذیرفته نخواهد بود چون قانون کپی رایت استناد میکنه به برگه ی ثبت اختراع یا ثبت ایده در حالی که این برگه در این قضیه وجود نداره ولی اجرای این حکم به صنعت و درامد اون کشور صدمه میزنه برای همین دولت اون کشور اینجا قانون رو نادیده میگیره و حکم به نفع شرکت خودش میده
خب این سناریو برای کشوری بود که قانون کپی رایت نداشت
اما کشوری که قانون کپی رایت رو به رسمیت شناخته و ماشین کپی تولید کنه و صادرات به کشورایی که قانون کپی رایت دارن بکنه اون موقع اشکال داره
به نظرتون کدوم کشور اینکارو کرده و داره میکنه ؟؟ :))
چین که وضعیت ش مشخصه و همه میدونن اصلا قانون کپی نداره
امیر
کره مربای جنوبی :))
ارسلان
👌👏
phonix
همون کره مربا درامد ناخالص ملیش چند برابر ایرانه
کاشکی من متولد کره مربا جنوبی بودم
ارسلان
phonix
اینجوری بخواییم حساب کنیم چین هم دومین اقتصاد فعلی دنیاس و در آینده اولین اقتصاد دنیا خواهد شد به گفته ی آمریکایی ها پس با فرمون شما باید آرزوی تولد در چین رو میداشتی :))
از طرفی خوده کره ای ها به کشور خودشون لقب جهنم کره ای جنوبی رو دادن برید سرچ کنید مصاحبه های کف خیابانهای سئول با کره ای ها در این مورد رو ببینید با زیرنویس فارسی موجوده
روی پل هایی ماشین رو که زیرش آب هست دوربین های هشدار خودکشی نصب کردن و بیلبوردهای امید به زندگی گذاشتن
از طرفی کره ای ها بخاطر قیافه هاشون مجبورن عمل زیبایی انجام بدن البته من ترجیح میدم بگم عمل نرمال سازی چهره نه زیبایی و این تمایل به عمل زیبایی تا حدی پیش رفته که خانواده ها شون هزینه ی عمل رو مشروط میکنن به دریافت موقعیت تحصیلی خوب
مرغ همسایه همیشه برای ایرانیا غاز بوده حداقل قدره قیافه نرمالی که خدا بهتون داده رو نمیدونید و نیازی نیست عمل جراحی سنگین بکنی برای نرمال سازی چهره
M.Kkarimi
(( مرغ همسایه همیشه برای ایرانیا غاز بوده )) اینو باید با طلا بدن بنویسن …
بابای باران
پدال نمی خوای در مورد گرند ویتارا جدید چیزی بنویسی؟
مانی
محاله که یه سایت خارجی از ماشین های چینی تعریف کنه و نویسنده این پست اونو ترجمه کنه.این آدم میره می گرده دید هر جا سایتی به ماشین های چینی بد و بیراه گفت مستقیم میاره رو آنتن پدال.البته این موضوع در جای خودش هیچ اشکالی نداره و هر کسی حق داره از برندی خوشش بیاد یا اساسا بدش بیاد.مشکل اون زمانی پیش میاد که از دایره تعادل و انصاف خارج بشیم و نیت و قصدمون فقط به طور ممتد و سیستماتیک سیاه نمایی و بدتر از اون،تحریک احساسات خواننده بر علیه یک کشور خاص یا محصولات اون باشه.سئوال من ار نویسنده این پست و البته بقیه مسئولان پدال که البته می دونم شدیدا ضد چینی هستید اینه : راهکار عملی و واقعی و فوری شما برای جایگزینی ماشین های چینی تو بازار ایران،تحت این شرایط تحریم های ظالمانه و کمبود منابع ارزی کشور چیه؟فرض کنیم امروز تمام مونتاژکارای چینی تو ایران تعطیل کردن و رفتن.. شما که صبح تا غروب فقط بلدین خودروسازای داخلی و مونتاژکارای چینی رو بکوبین چه راهکار عملی و واقعی برای خلاء یا نبود این برندهای نوپا چینی تو بازار ایران دارین؟
شما قبلا گفتید که با خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا مشکلات صنعت خودروسازی ما حل میشه.سئوال دوم اینه : فرض کنیم که این دو شرکت هم خصوصی شدند و خیال شما راحت شد.خوب می دونیم که ایران خودرو وسایپا هم تو این کشور هستن و تحت تحریم های ظالمانه آمریکا هستن و البته در کنارش،با هزار و یک مشکل دیگه از سوء مدیریت گرفته تا زیان های انباشته هم مواجه اند.آیا فقط با خصوصی سازی صرف این دو شرکت معجزه ای در صنعت خودرو پیش میاد و این دو شرکت یکشبه که نه (مثلا در عرض ده سال) شبیه به هیوندای و کیا کره جنوبی می شن و محصولاتی مثل اونا تولید می کنن؟با کدوم راهکار و مدیریت و استراتژی صنعتی چنین اتفاقی رخ می ده؟خوب لطف کنین نحوه اجرای این موضوع رو تو چند تا پست باز کنین تا آدم بی سوادی مثل من هم بدونه که تو ذهن تون چی می گذره؟
AMANTE
هیچ جایگزین فوری برای ماشین های چینی موجود در ایران نیست.
وقتی ایران خودرو و سایپا خصوصی بشن و کمکی از دولت نگیرن، رئیس شرکت و سهامداران مجبور میشن برای اینکه ضرر نکنن و شرکت ورشکست نشه ماشین خوب تولید کنن و با توانایی هایی که جوانان دارن بله میشه ظرف یک دهه به جای خوبی رسید.
اما شما دارید یک طرفه نگاه میکنید و فقط صنعت خودرو رو درنظر گرفتی و موضوع اصلی رو با اینکه توی کامنت خودتون بهش اشاره کردید ولی توجه ایی بهش نکردید، ( تحریم ها ) که باعث و بانی ورود این چینی ها عجیب و نام ناآشنا شده، شما به دو دهه قبل یا بیشتر نگاه کن چه ماشین هایی داخل ایران بودن و مونتاژ شدن، مثل بنز و چندین و چند شرکت دیگه.
درواقع تمام مشکلات از تحریم هاست. که مشکل اش یک طرف آمریکاست که زورگو هست و اون طرف مشکل ایران که خیلی خودخواه و یک دنده است.
ارسلان
با خصوصی سازی مشکلی حل نمیشه اتفاقا در یک بازار بسته خصوصی سازی یعنی مافیا سازی
وقتی بازار بسته هست و به هر دلیلی نمیشه یک بازار آزاد (حضور شرکت های خارجی) داشت در یه همچین بازاری باید حتما و حتما شرکتهای دولتی وجود داشته باشن البته به شرطی که مستقل باشن نه اینکه شرکت خصوصی بتونه توی شرکت دولتی لابی کنه و اونو با خودش جهت انحصار هماهنگ کنه
ایرانخودرو و سایپا هم دولتی نیستن بیشتر سهام شون واگذار شده به بخش خصوصی یه درصد کمی هم اگه هنوز دولتی مونده باشه بخاطر اینه که از اون طریق دست بکنن توی صندوق بودجه ی سالیانه دولت که از مالیات و صادرات انرژی بدست میاد
یه سری شرکتا توی خوزستان خصوصی شدن اسم نمیارم برید اوضاع شون رو با وقتی دولتی بودن مقایسه کنید
خصوصی سازی بدترین چیز برای یه بازار بسته هست
الان یه سربازی که بهش مسولیت مقسم غذا میدن درست تقسیم نمیکنه و کلی توی خورد و خوراک سربازا دزدی میکنه بعد چه انتظاری از کسی که کل سرمایه کشوره دستشه دارید ؟؟
برای همین سرباز رو همون بخش خصوصی فرض کن
درجه دار پرسنل کادر هم شرکت دولتی فرض کن
حالا ببین کدوم شون بیشتر گشنه بازی در میارن
امیر دهقان
دوست عزیز
ما در پدال هیچ پدرکشتگی با هیچ خودروساز و کشوری نداریم و اتفاقاً از همین چینی‌هایی که شما مدام سنگشون رو به سینه میزنید بارها در مطالبی در پدال تعریف کردیم و پیشرفتشون رو ستودیم ولی شما یا اون مطالب رو نندیدی یا نخواستی که ببینی:
https://www.pedal.ir/chinese/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%86%d8%a7%d9%86%da%af%d8%a7%d9%86-cs75-%d9%85%da%a9%d8%b3%d9%88%d8%b3-d60/
https://www.pedal.ir/chinese/ora-cat-ev-shows-china-is-serious-about-global-domination/
این‌ها فقط دو نمونه از این مطلب هست، ولی کپی‌کاری و استفاده از دسترنج دیگران به هر شکلی مذمومه و ما بازهم اگه از چینی‌ها چنین چیزی ببینیم قاطعانه انتشار میدیم
اما از طرف دیگه، با شرایط فعلی همین چینی‌ها بهترین گزینه برای بازار کشور ما هستم اما نه با این شیوه‌ای که آقایون در پیش گرفتن و ماشین چینی ۱۸ هزار دلاری رو با قیمت ۲ میلیارد تومن به مردم غالب میکنن، اون تحریم‌های ظالمانه‌ای رو هم که مدام تکرار میکنید تا همه تقصیرها رو بندازید گردنش فقط یکی دلایل کوچک این اوضاعه، مشکل تحریم نیست دوست من، مشکل مافیای خودروسازی ایرانه و کسانی که از این ماجرا سودهای هنگفت میبرن، بیش از چهار دهه است کی این آقایون گذاشتن ماشین خوب با قیمت مناسب به دست خریدار ایرانی برسه؟ حتی دوره‌ای که تحریم نبود هم اجازه دادن ماشین‌های خارجی با قیمت واقعی به ایران برسه یا با سد بزرگی به اسم تعرفه گمرکی جلوش رو گرفتن؟ مگه همون زمان رنو برنامه‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری تو کشور و خرید سایت تولیدی بن رو نداشت تا ایران رو به پایگاه تولید خودروی خودش تو منطقه تبدیل کنه؟ چقدر سنگ‌اندازی کردن تا این اتفاق نیفته؟ این‌ها همه‌ش اقدامات مافیای خودروسازی داخلیه تا مبادا بازار انحصاریش به خطر بیفته، در حال حاضر هم اگه واقعاً به فکر راه‌حل هستند، همین چینی‌ها رو با قیمت اصلی و واقعی وارد و جایگزین آشغال‌های داخلی کنند که مونتاژ چهارتا کراس‌اوور چینی با قیمت میلیاردی هیچ دردی از اوضاع بغرنج بازار خودروی کشور دوا نمیکنه
Enzo
چقدر بد ادای آدم منطقی در بیاری و غیر مستقیم از چینی بالا بری اصلا خوب نیست خودت باش.
بهنام
ما از خوده چین متنفریم و بخاطر اینکه کشوری تمامیت خواه هست و کشورهای بیچاره ای که گرفتار حکام فاسد هستند رو شناسایی میکنه و با شیوه های مختلف خودش از دادن وام یا سرمایه گذاری و بستن قرارداد با همان فاسدها رفته رفته منابع اون کشور رو میبلعه . ما به حق و از تولیدات خودرویی این کشور بیزاریم . به عقیده ی شخصی چین انقدر قطعات بی‌کیفیت خودرویی به ما قالب کرده به لطف همون مسئولین فاسد و انقدر کیفیت خودروسازی ما افت کرده که دیگر حتی آشغال ترین محصول چینی هم در برابر ساخته های ایرانی چند سروگردن بالاترن . به همین راحتی صنعت خودروسازی غراضه ی ما داغان تر از همیشه نه راه پس داره نه راه پیش.
Matin2
اصلا قصد جمایت از چینی هارو ندارم ولی این کپی کاری ها مال شرکت های درجه ۲ و پایین تر چینه شرکت های درجه ۱ و بزرگ مثل بی وای دی و .. همچین کاری نمیکنن شاید یه زمانی میکردن ولی الان نه
phonix
چری برند درجه یک به حساب میاد:)
Blue
این چینیا مگه چندتا خودروسازی دارن هر دفعه که مطلبی درباره خودرو چینی میخونم یکی دوتا اسم جدید می‌شنوم !!! لامصب اینا زیرمجموعه هاشونم زیرمجموعه دارن 😐
حمید
هیچ اعتقادی به قانون کپی رایت ندارم. هر ایرانی هم که اعتقاد داشته باشه انگار داره به خودش میخنده. خود بی شرفشون یه عمر ملتهای دیگه رو غارت کردن (افریقا و هند و …) عیبی نداره، حالا یه نفر یه چیزی شبیه محصول اونا بسازه شاکی میشن؟!
Reza Waffen SS
اژ حق نگذریم چری کارش حرف نداره
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







آیا حساب کاربری ندارید؟
source
سئو سایت
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.
source

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط khodrocamp